Аналіз ризиків проектів постанов КМУ щодо реформування ДАБІ

11-03-2020

Фахівці сектору будівництва Офісу ефективного регулювання BRDO проаналізували проекти постанов Кабінету Міністрів України “Про оптимізацію органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду” та “Про ліквідацію Державної архітектурно-будівельної інспекції України та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України” та підготували аналіз ризиків ухвалення обох проектів постанов на регулювання сфери. 

Зокрема, експерти застерігають від:

  • формальної заміни старої ДАБІ новою (чи кількома новими органами) без фактичної реформи надання адмінпослуг та нагляду/контролю у сфері будівництва.
  • відмови від електронних сервісів у сфері надання адміністративних послуг у сфері будівництва (блокування запровадження Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва). 
  • реформування ДАБІ на рівні постанови Кабміну, а не на рівні закону. Реформа ДАБІ повинна відбуватись виключно на рівні закону. Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Задля справжньої реформи ДАБІ необхідні такі зміни:

  1. Усунення поєднання в одному державному органі повноважень з надання адміністративних послуг у сфері будівництва та повноважень з нагляду та контролю у цій сфері.
  2. Реформа порядку надання адміністративних послуг у сфері будівництва: 
    1. Забезпечення прозорості надання адміністративних послуги у сфері будівництва, у тому числі:

– запровадження можливості подання документів для надання всіх адміністративних послуг у сфері будівництва в електронній формі; 

– виготовлення документів за результатами надання адміністративних послуг у сфері будівництва з використанням Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва; 

– надання відкритого доступу до результатів надання адміністративних послуг у сфері будівництва (дозволів, ліцензій, відмов).

b. Затвердження єдиних уніфікованих форм рішень (за принципом чек-листа) про:

– надання/відмову у наданні дозволу на виконання будівельних робіт;

– надання/відмову у наданні сертифіката про прийняття об’єкта в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта;

– ліцензування видів господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками.

c. Передача функцій з видачі дозволів щодо всіх без виключення об’єктів СС2 та СС3 на місця.

d. Запровадження механізму досудового оскарження відмов у видачі дозволів на виконання будівельних робіт та сертифікатів про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів.

3. Реформа порядку нагляду та контролю:

a. Залишити повноваження з будівельного контролю за державним органом, або скористатися досвідом деяких іноземних країн та делегувати повноваження з будівельного контролю приватному сектору. 

У Новій Зеландії (займає 7 місце в рейтингу Світового банку “Doing business” за категорією “Отримання дозволу на будівництво”) функції з будівельного контролю також можуть виконувати і державні установи, і приватні особи, які пройшли відповідну акредитацію. 

b. Підвищення кваліфікації органів нагляду та контролю.

Наприклад, у США запроваджена добровільна акредитація місцевих будівельних департаментів та інших наглядово-контрольних установ та організацій. Така добровільна акредитація сприяє підвищенню якості роботи органів будівельного нагляду та контролю, оскільки допомагає виявленню та усуненню недоліків в роботі. З метою отримання акредитації установа повинна підтвердити відповідність низки аспектів діяльності (документообіг, професійна освіта співробітників, щорічна оцінка діяльності співробітників, процедури прийому заяв та ін.).

c. Фіксація перевірок технічними відеозасобами. 

d. Запровадження механізму досудового оскарження рішень органів нагляду та контролю.

4. Передача повноважень ДАБІ з ринкового нагляду за будівельними виробами до Держпродспоживслужби. 

Автори аналізу: Таїсія Барингольц, керівниця сектору “Будівництво”, й Андрій Біленко, старший експерт сектору “Будівництво”.

Детальніше із аналізом Проектів постанов можна ознайомитись тут:

Завантажити (PDF, 424KB)

Завантажити (PDF, 332KB)


BRDO є незалежним експертно-аналітичним центромщо фінансується Європейським Союзом в рамках проекту FORBIZ та Ініціативи EU4Business. 

Партнери