Як спростити порядок підключення до електромереж?

электричество

Однією із ключових точок дотику споживачів з енергетичною галуззю є приєднання до електричної мережі. Кожен споживач хоче бути впевненим як у якості, так і в надійності енергопостачання, а також легко та швидко пройти процедуру підключення. Саме з цим наразі маємо проблеми, що підтверджують дані рейтингу Світового банку «DoingBusiness 2016», у якому Україна посіла 137 місце з 188 за індикатором «Підключення до електромереж».

Так, сьогодні строк приєднання електроустановок споживачів становить 263 дні, а кількість процедур, які потрібно пройти – 5. Вартість приєднання до електромережі дорівнює майже 800% від ВВП на душу населення. Це практично унеможливлює розвиток бізнесу, особливо малого та середнього, і реалізацію інвестиційних проектів по всій території України.

Діюча модель приєднання до електромереж. Ілюстрація 1

Загалом, така ситуація шкодить іміджу країни та відштовхує потенційних інвесторів, а також сприяє виникненню непрозорих схем на ринку енергопостачання.

Для вирішення проблеми минулого року спільними зусиллями влади, бізнесу та експертів було напрацьовано ряд ініціатив. Зокрема, за безпосередньої участі фахівців Офісу ефективного регулювання (BRDO) було розроблено законопроект №4310-1 «Про внесення змін до деяких законів (щодо вдосконалення приєднання до електричних мереж)», який спрямований на реформування порядку приєднання до електромереж.

Запропонована процедура приєднання. Ілюстрація 2

Законопроектом передбачено:

– скорочення термінів стандартного приєднання до електромереж: строк приєднання електроустановок замовника до електричних мереж не може перевищувати для першого ступеня потужності 15 робочих днів, для другого ступеня потужності – 25 робочих днів, для третього ступеня потужності – 35 робочих днів;

– введення категорії «комплексного стандартного приєднання», якою запроваджується принцип скорочення самої процедури, її уніфікація та можливість спрощеного визначення плати за послугу приєднання в діапазоні потужностей до 5000 кВт. Запровадження базових ставок та ускладнюючих коефіцієнтів комплексного стандартного приєднання: замовники приєднання до мереж, у тому числі малий та середній бізнес, зможуть чітко визначити вартість та строки виконання робіт з приєднання і сплачувати лише за фактичну замовлену потужність;

Процедура комплексного стандартного приєднання. Ілюстрація 3

– впровадження принципів відкритості та прозорості – вся інформація в частині приєднання до електричних мереж буде відкритою і розміщуватиметься на веб-сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, а також на офіційних сайтах електропередавальних організацій. Кожні півроку електропередавальна організація зобов’язана оприлюднювати та оновлювати на своєму офіційному веб-сайті інформацію за всіма існуючими та запроектованими трансформаторними підстанціями й електричними мережами з прив’язкою до мапи. Доступною і публічною має бути також інформація про наявні вільні потужності мереж електропостачання.

– встановлення відповідальності за не оприлюднення або надання неправдивої інформації. Санкції також застосовуватимуться і за невиконання монополістами зобов’язань щодо строків виконання робіт при стандартному та комплексному приєднанні до електромереж. Це значно підвищує рівень довіри між замовником і виконавцем робіт з приєднання та усуває можливість маніпулювання даними з боку монополіста.

Також передбачається впровадження електронного документообігу та спрощення вимог до пакету документів, який можна подати в електронній формі.

Крім того, кроком вперед до спрощення процедури підключення є укладання договору між сторонами в електронній формі шляхом приєднання замовника до публічного договору. Таким чином, відносини між замовником та енергопостачальною організацією оформлюються у спосіб, що максимально унеможливлює персональні контакти між ними, а відтак – знижує імовірність зловживань на рівні людського фактору.

Нововведенням є також те, що замовник зможе самостійно розробляти проектно-кошторисну документацію та здійснювати будівництво лінії електропередачі. Це надасть замовнику право самому визначати виконавця робіт, що значно лібералізує існуючі правила, які обмежують вибір виконавця виключно електропередавальною організацію.

Прийняття цього законопроекту поставить крапку в «недосконалості» діючих законодавчих механізмів у цьому напрямку та сприятиме реалізаціїпрозорої та відкритої процедури приєднання до електричних мереж. І, відповідно, активізує інвестиційну діяльність та розвиток вітчизняного підприємництва.

Проте, Комітет Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки минулого тижня відправив на доопрацювання низку законопроектів щодо приєднання до електричних мереж, у тому числі законопроект №4310-1.

Відтермінування рішення щодо спрощення приєднання до мережі та реалізації цієї складової реформування ринку в цілому через її імплементацію у великий проект ЗУ “Про ринок електричної енергії України”, на жаль, накладає всі ризики, що має й впровадження нового ринку електричної енергії.

Офіс ефективного регулювання сподівається, що  після доопрацювання законопроекту шляхом включення кращих позицій інших проектів, які знаходяться на розгляді, народні обранці підтримають ініціативи і Україна отримає довгоочікувану оптимізацію процедури приєднання та посилення позицій країни в рейтингу Світового Банку Doing Business.