✅ Почали перегляд системи державного нагляду та контролю. Реформа діяльності державних інспекцій має на меті перебудувати систему інспекцій з каральної на превентивну, підвищити сервісну складову контролю та оптимізувати кількість державних інспекцій та їх сфер.
Чому це важливо?
Державні перевірки завжди асоціювалися в українських підприємців із корупцією. Адже наявна система державного контролю переважно орієнтована на те, щоб виявити порушення у бізнесу і застосувати санкції у вигляді штрафів. Із року в рік кожна друга перевірка фіксує порушення – але кількість порушень, незважаючи на застосовані штрафи, не зменшується. Окрім цього, підприємці оскаржують накладення штрафів у суді на свою користь.
МРГ планує зосередитись на пошуку шляхів вирішення двох ключових проблем:
- Діяльність органів контролю направлена на виявлення порушень та застосування санкцій, а не на запобігання правопорушенням (карально-репресивний характер). Змінити систему контролю з карально-репресивної на превентивну із акцентом на ризик-орієнтований підхід до перевірок бізнесу покликані законопроєкти # 5837 та # 5838 (підвищення штрафів інспекторів).
Нагадаємо, що ЗП # 5837, в розробці якого брав участь Офіс ефективного регулювання BRDO, зараз очікує на перше читання. - Великий обсяг контрольно-наглядових функцій у інспекцій призводить до дублювання повноважень та подвійного навантаження на підприємців. Зменшити кількість інспекцій та контрольних функцій допоможуть аналіз повноважень органів і сфер контролю в рамках засідань МРГ з дерегуляції та подача Уряду узагальнених рекомендацій МРГ для прийняття остаточного рішення.
✅ Також під час засідання була презентована попередня концепція реформування природоохоронної сфери. В її результаті основна функція органів екологічного нагляду має змінитись із притягнення підприємств-шкідників до відповідальності на припинення шкоди довкіллю.
Основними принципами роботи нової державної природоохоронної інспекції було визначено:
- технологічність (інспектори будуть забезпечені необхідним технічним оснащенням);
- превентивність роботи;
- сучасний підхід (використання супутникових даних, доступ до реєстрів та баз, робота аналітичного центру);
- оновлена кадрова політика, що включає кваліфікаційну підготовку та працевлаштування ветеранів війни.
Загалом, МРГ з дерегуляції в рамках реформування роботи органів держнагляду та контролю планує переглянути роботу 50 наглядових органів в 126 сферах їхньої діяльності.
За підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України» Офіс ефективного регулювання BRDO готує аналітику щодо доцільності збереження чи скасування регулювань, бере участь у засіданнях МРГ та розробці відповідних нормативно-правових актів.