Новини
15.06.2022

Україна та ЄС погодили текст угоди про лібералізацію автоперевезень

Єврокомісія погодила фінальний текст Спеціальної Угоди про лібералізацію перевезень автомобільним транспортом Україна – ЄС.

Документ передбачає виконання двосторонніх та транзитних перевезень українськими перевізниками без дозволів.

Чому це важливо?

Нестача дозволів на міжнародні вантажні перевезення, що надаються країною перетину, була однією з ключових проблем для розвитку міжнародних перевезень в Україні. З моменту підписання Угоди про зону вільної торгівлі між Україною та ЄС у 2016 році товарообіг з країнами Євросоюзу зріс майже вдвічі, а кількість вантажоперевезень автомобільним транспортом – на 42%.

Водночас кількість дозволів на міжнародні перевезення до окремих країн ЄС не тільки не збільшувалась, а навіть скорочувалась. Щорічно це призводило до великих втрат як для українських перевізників, так і економіки країни загалом.

Найбільш дефіцитними та затребуваними завжди були польські двосторонні дозволи. Щоб задовольнити весь попит на перевезення до Європи за умов зростання ринку, Україні потрібно щонайменше 230-260 тисяч польських дозволів на рік. Однак у 2018 році Міністерство інфраструктури і розвитку Польщі видало лише 200 тисяч таких дозволів, а в 2019 році зменшило їх кількість до 160 тисяч.

З того часу щороку зменшувалась кількість і додаткових дозволів для України. Зокрема, у 2019 році було надано 10 тисяч дозволів, у 2020 році — 9 700. Ситуація стала критичною у 2021 році, коли вперше польською стороною не було надано жодного додаткового дозволу для України.

Аналогічна проблема існувала з румунськими, австрійськими, італійськими дозволами.

Більше того, в умовах повномасштабної війни та блокування українських портів, обсяг експорту автомобільним транспортом і, як наслідок, потреба у дозволах на міжнародні перевезення по деяким напрямам зросли у кілька разів.

Як Угода з ЄС вирішує цю проблему?

Подальший розвиток ринку автомобільних перевезень вимагав або перегляду чинних міжнародних зобов’язань в частині збільшення квот, або укладення нових, які б уможливлювали розвиток галузі.

У 2020 році експерти BRDO у Зеленій книзі “Міжнародні вантажні автомобільні перевезення” сформували шляхи вирішення проблеми із нестачею дозволів на міжнародному та внутрішньодержавному рівнях.

Зокрема, на думку наших експертів, на міжнародному рівні цю проблему можна було вирішити шляхом:

  • збільшення кількості дозволів ЄКМТ (Європейської конференції міністрів транспорту) для українських перевізників;
  • розширення членства Договору про Європейське транспортне співтовариство;
  • підписання окремої угоди з ЄС у рамках Угоди про Асоціацію щодо лібералізації автомобільних перевезень на зразок Угоди про спільний авіаційний простір;
  • диверсифікації напрямків і збільшення квоти по інших, сусідніх з Польщею країнах;
  • лібералізації вантажних перевезень, принаймні транзитних;
  • видачі багаторазових дозволів за двосторонніми угодами.

Ознайомитись з повним текстом дослідження можна за посиланням: https://bit.ly/BRDO_trucking_market

Спеціальна Угода про лібералізацію перевезень автомобільним транспортом Україна – ЄС нарешті вирішить вищезгадані проблеми і дозволить розвинути ринок автоперевезень. Документ скасовує необхідність отримання відповідних дозволів на постійній основі та дозволить уникнути зупинки експорту української продукції через автомобільні пункти пропуску.

Очікуємо на підписання документа наприкінці червня.