Два тижні тому групою депутатів на чолі із Ярославом Железняком був зареєстрований законопроєкт № 9623, що покликаний декриміналізувати добровільні дорослі порнографічні матеріали. Текст законопроекту розробляла робоча група за участі правоохоронного комітету ВРУ, держорганів та громадських організацій.
Як стало відомо, народний депутат Владлен Неклюдов реєструє альтернативний законопроєкт. Автори нового законопроєкту заявляють, що він покликаний захистити дітей і декриміналізувати ті порнографічні матеріали, які не передбачають отримання коштів. При цьому автори альтернативного законопроєкту пишуть, що поширення порно «в особистих некорисливих мотивах, не є суспільно небезпечним», але якщо це передбачає винагороду, то це є суспільно небезпечним злочином.
Експерти BRDO і громадських організацій, що виступали з ініціативою декриміналізації порнографії в Україні і долучилися до розробки ЗП № 9623, проаналізували альтернативний законопроєкт. Наш висновок: альтернативний законопроєкт посилює мінімальну та максимальну відповідальність за порно з участю повнолітніх, не змінюючи відповідальність за дитяче порно.
Що передбачають норми альтернативного законопроєкту?
- Залишити незмінним криміналізований статус порнографії – визнавати злочинцями і переслідувати осіб, які займаються виготовленням або розповсюдженням порнографії.
- Визнавати злочином безоплатне поширеня порно – залишається криміналізованим розповсюдження будь-якого порнографічного контенту. Якщо члени подружжя пересилають власні нюдси – вони також можуть бути притягнені до кримінальної відповідальності.
- Збільшити максимальну відповідальність за статтею 301 до 12 років позбавлення волі (з поточних 5 років).
- Збільшити мінімальний штраф за розповсюдження порно в 5 разів – з 17 тисяч грн до 85 тисяч грн.
- Прибрати відповідальність у вигляді обмеження та позбавлення волі за створення або розповсюдження порнографії без згоди зображеної особи.
- Не змінювати статтю 302 – «утримання місць розпусти і звідництво». Тобто організатори готелів, вечірок чи веб-студій – і далі будуть нести ризик кримінальної відповідальності.
- Повертається старе субʼєктивне визначення порнографії як «цинічної, непристойної фіксації статевих актів, «…» зарисовок з натури, які мають на меті викликати сексуальне збудження». Під це визначення можуть підпадати твори класичного мистецтва, наприклад, статуя Давида.
Таким чином, автори альтернативного законопроєкту насправді пропонують:
- Залишити криміналізованим виготовлення і розповсюдження порнографії в Україні;
- Продовжити витрачати час правоохоронців на боротьбу з порно за добровільною участю повнолітніх;
- Продовжити визнавати злочинцями волонтерів, які збирають кошти на підтримку ЗСУ хтивками;
- Погіршити становище обвинувачених, які стали знімати порно через скрутне матеріальне становище.
- Збільшити санкції за порно, що підсилює корупційні ризики і можливості.
Офіс ефективного регулювання BRDO виступає проти альтернативного законопроєкту. Він погіршить поточну ситуацію і поглибить проблеми, необхідність вирішення яких підтримало більше 20 громадський організацій (серед яких є об’єднання волонтерів та військових).
Закликаємо народних депутатів не підтримувати альтернативний законопроєкт, який реєструє народний депутат Владлен Неклюдов, та закликаємо Комітет Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності рекомендувати прийняти основний законопроєкт № 9623.