15 жовтня 2024 року у Києві відбувся круглий стіл «Шляхи вирішення проблемних питань оподаткування постачальників послуг до мережі Інтернет», організований низкою профільних асоціацій та громадських організацій, які об’єдналися та спільно виступають проти скасування спрощеної моделі оподаткування для інтернет-провайдерів ⎼ суб’єктів малого бізнесу України. Офіс ефективного регулювання на заході представляв виконавчий директор BRDO ⎼ Олексій Дорогань.
Державна податкова служба запровадила заборону з 1 жовтня 2024 року застосовувати спрощену систему оподаткування для малих інтернет-провайдерів. Це рішення суперечить нормам Податкового кодексу, Конституції України і офіційному роз’ясненню регулятора сфери електронних комунікацій (НКЕК). У відповідь на це на початку жовтня бізнес-асоціації, громадські організації й аналітичні центри виступили зі спільним зверненням щодо недопущення протиправного скасування єдиного податку для представників малого бізнесу. Також відповідна петиція набрала 25 тисяч голосів українців.
«Єдиний податок для малих інтернет-провайдерів має бути збережений. Це не лише вимога часу, але й передумова розвитку країни на шляху до євроінтеграції. Не можна одним листом Державної податкової служби заборонити спрощену модель оподаткування для цілої індустрії. Це небезпечний прецедент і сигнал для інших галузей ринку. Якщо є конкретні зловживання, то з ними треба боротися законним шляхом, а скасування системи оподаткування має відбуватися лише через зміни у Податковому кодексі», ⎼ відзначив Олексій Дорогань, виконавчий директор Офісу ефективного регулювання.
Станом на початок цього року близько 2672 провайдерів послуг доступу до мережі Інтернет (понад 65%) перебували на спрощеній системі оподаткування (єдиному податку). Близько 3 млн приватних абонентів, установ та організацій в Україні отримують послугу широкосмугового доступу до інтернету від постачальників, які працюють на єдиному податку. Малі інтернет-провайдери є ключовими у підтримці зв’язку прифронтових регіонів та на деокупованих територіях, а їхня стабільна робота ⎼ це безпека мільйонів українців.
«Питання скасування спрощеної системи оподаткування затягують. Понад півроку триває робота над пошуком ефективних рішень. Найгірше, що вже розпочався процес припинення діяльності близько пʼятисот малих інтернет-провайдерів на всій території України, і найбільш критично це для прифронтових регіонів. Втрата таких провайдерів може призвести до відсутності доступу до критичних комунікацій, послаблення стійкості мереж і зростання цін», ⎼ також додав Олексій Дорогань.
У круглому столі взяли участь представники Верховної Ради України, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (НКЕК), Державної регуляторної служби, а також представники телеком-асоціацій, громадських організацій і бізнесу.
Сергій Штепа, заступник голови комітету з питань цифрової трансформації відзначив кризову ситуацію з оподаткуванням та необгрунтованість додаткового податкового навантаження на малих інтернет-провайдерів. На його думку, це призведе до монополізації ринку та погіршення якості зв’язку особливо напередодні зимового періоду. Народний депутат наголосив, що готовий зареєструвати відповідний законопроєкт для вирішення проблеми із забороною єдиного податку для малих постачальників доступу до мережі Інтернет, якщо буде спільне рішення індустрії та підтримка Міністерства цифрової трансформації.
Олександр Федієнко, голова підкомітету з питань безпеки у кіберпросторі зазначив, що питання зміни оподаткування носить політичний характер. Він наголосив на важливості МСБ для української економіки, адже завдяки у першу чергу роботі малих провайдерів є зв’язок на прифронтових територіях. Однак за найостаннішими даними НКЕК уже 487 інтернет-провайдерів – суб’єктів малого бізнесу протягом серпня-жовтня 2024 року подали заяви про припинення діяльності через скасування єдиного податку. На думку народного депутата, всі дії, які наразі реалізує ДПС, мають бути негайно припинені, інакше на цілому ринку залишитися менше десяти провайдерів.
Денис Поздняков, радник Віце-прем’єр-міністра з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій України – Міністра цифрової трансформації України також звернув увагу на нагальну потребу у відповідній законодавчій ініціативі для індустрії. Всі державні органи – і Мінфін, і Мінцифри, і Податковий комітет – виступають за прозорість ринку, оскільки зловживання спрощеною системою оподаткування неприпустимі. За його словами, у Мінцифри готові розпочати роботу спільно з Мінфіном над законодавчою ініціативою, адже обидва державні органи виступають за прозорість і припинення зловживань спрощеною системою оподаткування на ринку телеком-послуг.
Надія Костриба, експертка Офісу ефективного регулювання представила спільні напрацювання BRDO з профільними асоціаціями щодо зміни законодавства у питанні заборони спрощеної системи оподаткування. Запропоновані зміни до закону «Про електронні комунікації» унеможливлюють те трактування, яке сьогодні використовується податковою для заборони спрощеної системи для інтернет-провайдерів. Ми пропонуємо:
Робота із напрацювання законодавчих пропозицій проводилася за сприяння Проєкту “Підтримка цифрової трансформації”, що фінансується USAID та UK Dev. Партнер у реалізації проєкту – BRDO. Презентацію можна переглянути за посиланням.
Центр досліджень фінансової злочинності та безпеки (CFCS) при Королівському Об’єднаному інституті оборонних досліджень (RUSI) спільно з Офісом ефективного регулювання BRDO запрошують на дискусію «Моніторинг політично значущих осіб (PEPs). Як вдосконалити процес?». Подія присвячена обговоренню з представниками Національного банку України та YouControl імплементації нового закону про політично значущих осіб, ухваленого у жовтні 2023 року.
НБУ готує нові рекомендації ринку, які ми будемо обговорювати детальніше, щоб зрозуміти новий підхід. Основний фокус обговорення – конкретні заходи, що будуть застосовуватися для виявлення та моніторингу політично значущих осіб.
Спікери:
Модератор: Олексій Дорогань, виконавчий директор Офісу ефективного регулювання BRDO.
Дискусія відбуватиметься онлайн на платформі ZOOM. Будь ласка, зареєструйтеся за посиланням: https://forms.gle/3jChMPR57VdV8jdd9. Лише зареєстровані учасники отримають посилання на подію.
Захід проводитиметься українською мовою.
Довідково
Проєкт «Нагляд та моніторинг фондів реконструкції України» (SMURF) — ініціатива під керівництвом Центру досліджень фінансової злочинності та безпеки (CFCS) при Королівському Об’єднаному інституті оборонних досліджень (RUSI) у партнерстві з BRDO в Україні. Проєкт SMURF має на меті розширити можливості «другої лінії оборони» України, громадянського суспільства, зібрати експертні знання й інструменти, які дадуть йому змогу здійснювати моніторинг за належним розподілом коштів і перешкоджати клептократії та корупції. Проєкт розпочався в листопаді 2022 року за підтримки NED.
Офіс ефективного регулювання BRDO – незалежний експертно-аналітичний центр, ключовий майданчик об’єднаних реформаторських організацій, які мають спільні цінності для реалізації змін. Експерти Офісу залучені до розробки державних політик для перетворення України на європейську демократичну державу з ефективним управління та розвиненою економікою.
Громадська організація «Офіс ефективного регулювання» оголошує тендер на надання послуги з проведення комплексної оцінки стану управління людськими ресурсами в організації та підготовки плану заходів з удосконалення системи управління персоналом.
Наша мета — вдосконалити систему управління персоналом, налагодити процеси рекрутингу, найму та підтримки експертів.
Продукти надання послуги:
1. План заходів з удосконалення системи управління персоналом
2. Профілі спеціалістів на ключові позиції
3. Відібраний кандидат на позицію HR-спеціаліста.
Діяльність, що має виконуватись:
Аналіз поточного стану управління персоналом у компанії. Оцінка внутрішнього іміджу організації серед залучених експертів. Аналіз ринку. Формування пропозицій/рекомендацій щодо підвищення конкурентоспромжності організації на ринку праці, підвищення мотивації залучених експертів.
Аналіз процесів рекрутингу та контрактування експертів. Опис політик і процедур для пошуку, найму та звільнення експертів короткострокових та довгострокових проєктів.
Формування профілів на ключові позиції (керівник напрямку, проєктний менеджер, юрист, аналітик).
Формування профілю штатного HR-спеціаліста.
Рекрутинг HR-спеціаліста згідно з профілем.
Перелік документів, які треба надати постачальнику послуг на участь у тендері:
– комерційна пропозиція/лист зацікавленості із зазначенням очікуваного строку підготовки звіту;
– резюме з зазначенням досвіду роботи;
– програма/план робіт протягом періоду виконання проєкту;
– реєстраційні документи ФОП 3-я група єдиного податку або юрособи.
Четвер, 01 лютого 2024
BRDO звернувся із листом до керівництва німецького концерну Siemens із закликом припинити співпрацю з росією – країною-агресором, що знищує українські мирні міста і вбиває українських дітей. ОФіс наголосив також на важливості зупинення уже існуючих підприємств компанії на території країни-окупанта.
Компанія Siemens іще з часу окупації росією українського Криму в обхід міжнародних санкцій допомагала російським окупантам. Поставивши у Криму газові турбіни свого виробництва, Siemens допомогла окупантам налагодити генерацію електроенергії після припинення її постачання з материкової України.
Надалі компанія постачала насоси свого виробництва у Крим, що, у свою чергу, допомогло у забезпеченні водою військових об’єктів окупантів.
Зазначимо, і електроенергії, і води вистачало на потреби місцевих мешканців. Siemens допомогла виключно окупантським військам у забезпеченні їх електроенергією і водою, чим підтримувала цими ресурсами окупаційний режим.
На теперішній момент Siemens AG заявили, що припиняють створення нового бізнесу з росією і зупиняють міжнародні поставки. З поправкою, що місцеві дочірні підприємства продовжать свою роботу, а також і надалі будуть надаватися послуги із обслуговування.
Компанія стверджує, що буде надавати пожертви до Червоного Хреста, щоб допомогти у подоланні гуманітарної катастрофи в Україні.
Але це так не працює – однією рукою вести бізнес із країною-вбивцею, а іншою – надавати грошову допомогу її жертвам, слідуючи світовим гуманітарним трендам. Про репутацію Siemens AG у часи Другої світової війни і співпрацю із нацистським режимом відомо багато. Зараз у компанії є нагода зберегти свою репутацію і не повторювати помилки минулого.
Ми закликаємо концерн Siemens AG:
1) зупинити роботу своїх підприємств в рф;
2) припинити постачання матеріалів та комплектуючих на свої дочірні підприємства в рф.
Також закликаємо світову спільноту, зокрема США і ЄС, запровадити санкції на постачання в рф конкретних видів продукції:
котли-бойлери, машини й механічні пристрої, а також їхні частини;
транспортні засоби, а також їхні частини і запчастини до них;
електричне обладнання та апарати;
енергетичне устаткування, обладнання і машини;
системи автоматизації, програмне забезпечення до них.
15 березня Siemens AG відповіли і зазначили, що компанія припиняє співпрацю з росією, міжнародні і внутрішні поставки, а працюватимуть лише місцевий сервіс і обслуговування у суворій відповідності до санкцій.
Якою є динаміка рейдерських атак в Україні? Як її відстежити? Чи можна оцінити, наскільки ефективно державні органи боряться з рейдерами?
Щоб відповісти на всі ці запитання, експерти Офісу ефективного регулювання BRDO здійснили дослідження «Оцінка стану реєстраційного рейдерства в Україні», яке презентують 21 грудня о 12:00.
Цей звіт — результат першої комплексної спроби оцінити стан реєстраційного рейдерства в Україні: проаналізувати динаміку рейдерських атак і оцінити ефективність органів державної влади у протидії рейдерству.
Метою дослідження є створення універсального інструменту оцінки стану реєстраційного рейдерства в Україні — Рейдбарометра, який сприятиме покращенню взаємодії та підзвітності інституцій сектору цивільної безпеки та системи правосуддя.
У презентації візьмуть участь:
Презентація відбудеться 21 грудня о 12:00 в Українському кризовому медіа-центрі за адресою: вул. Хрещатик, 2.
Трансляція відбуватиметься на Facebook-сторінці Офісу ефективного регулювання BRDO, а також на ресурсах УКМЦ.
Рибне господарство в Україні отримає нові можливості для залучення інвестицій — Парламент прийняв за основу у першому читанні проєкт Закону України №12384 «Про стимулювання економічного розвитку галузі рибного господарства».
Законопроєкт відкриває двері для інвесторів, які хочуть розвивати рибне господарство — від аквакультури на внутрішніх водоймах до марикультури в морях. Прості, справедливі правила замість складних бюрократичних лабіринтів.
Що змінює законопроєкт?
А що це означає для бізнесу?
Законопроєкт розроблений Міністерства аграрної політики та продовольства України та Державного агентства меліорації та рибного господарства України за участі BRDO.
Наступний крок — підготовка документа до другого читання. Закликаємо народних депутатів підтримати законопроєкт і зробити ще один крок до сталої, конкурентної та інвестиційно привабливої рибної галузі в Україні.
Розробка законопроєкту стала можливою за сприяння проєкту «Цифровізація для зростання, доброчесності та прозорості», що виконується Фондом Євразія та фінансується UK Dev. Партнер проєкту – Офіс ефективного регулювання BRDO.
Загальні вимоги до учасників:
Загальні вимоги до пропозиції:
Уточнення або запитання можуть бути направлені на електронну адресу [email protected].
Вибір переможця буде здійснений на основі оцінки наданої інформації про ціну та якість товару, а також строки поставки за адресою в Києві.
Довідково:
Конкурс оголошено в рамках проєтку DAR.
Офіс ефективного регулювання BRDO залишає за собою право контактувати лише з обраними постачальниками, уточнювати інформацію у постачальників в усній та письмовій формі.
Обсяги закупівлі можуть бути зменшені у зв’язку з актуальним фінансуванням організації. Офіс ефективного регулювання BRDO залишає за собою право відмінити закупівлю у випадку відсутності подальшої потреби або зменшення фінансування.
Міністерство економіки України працює над розробкою Стратегії зайнятості населення. Мета – підтримка економічного розвитку шляхом зниження рівня безробіття, забезпечення рівного доступу до якісних робочих місць та підвищення гнучкості ринку. Перша робоча зустріч у форматі громадських обговорень відбулася 1 травня – зібрані пропозиції стануть аналітичним підґрунтям для Стратегії.
Ринок праці України переживає серйозні виклики – від структурних змін в економіці і демографічного спаду до масової міграції через війну та впливу технологій.
Така ситуація потребує комплексних рішень, які допоможуть людям знайти гідну роботу і відновити стабільність на ринку праці.
«Відновлення ринку праці є одним із ключових завдань Уряду. Ми маємо значний потенціал серед ветеранів, жінок, молоді, людей з інвалідністю, яких необхідно активно залучати до ринку праці. Для цього ми розпочали розробку стратегії зайнятості, яка орієнтована не лише на оновлення правового поля, але й на зниження безробіття, боротьбу з неформальною зайнятістю та зміцнення соціального захисту», – прокоментувала Тетяна Бережна, заступниця Міністра економіки України.
На що буде спрямована майбутня стратегія зайнятості:
Проєкт стратегії зайнятості України виконується коштом Уряду Німеччини за підтримки Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH у рамках проєкту «REYOIN – Cприяння соціально-економічній інтеграції українців, які повертаються з-за кордону, внутрішньо переміщених осіб та населення приймаючих громад в Україні».
«Системна та довгострокова підтримка для розвитку української економіки є важливою складовою нашої співпраці. Стратегія зайнятості підтримує післявоєнне відновлення та створює умови для широкого залучення українців до ринку праці відповідно до стандартів ЄС», – зазначив Єнс Адам, Директор зі сталого економічного розвитку в GIZ Україна.
Стратегія розроблятиметься у кілька паралельних етапів:
«Продуктивність зростає там, де люди можуть розкрити свій потенціал. Ми вже долучалися до формування політики у сферах оборони, інновацій, малого й середнього бізнесу. Але без ефективної політики праці ці рішення не спрацюють. Це питання, на яке ми маємо дати чітку відповідь – разом», – доповнив Олексій Дорогань, виконавчий директор Офісу ефективного регулювання BRDO.
Які подальші кроки?
Усі зацікавлені можуть долучитися до наступних обговорень у робочих групах проєкту, зареєструвавшись за посиланням: https://forms.gle/NdowotEPk2WHq59t5
Офіс ефективного регулювання BRDO — один із ключових незалежних експертно-аналітичних центрів в Україні. Ми розробляємо державні політики для перетворення України на європейську демократичну державу з ефективним управлінням та розвиненою економікою.
Наразі наша команда в пошуках Операційного бухгалтера.
Основні обов’язки:
Вимоги:
Що ми пропонуємо:
Резюме і мотиваційний лист з зазначенням очікуваного розміру чистої винагороди (не більше сторінки) надсилайте на адресу [email protected]. В темі листа обов’язково зазначайте назву посади, на яку претендуєте.
Офіс ефективного регулювання BRDO запустив Telegram-канал «Корупційний Радар» зі щоденним моніторингом судових вироків у справах про корупцію. Канал автоматично відстежує нові рішення судів, аналізує їх і публікує зведення з короткими резюме для кожного вироку, згенеровані за допомогою ШІ.
У зведення каналу потрапляють вироки, визначені статтею 45 Кримінального кодексу України як корупційні кримінальні правопорушення (ст. 210, 354, 364, 364-1, 365-2, 368–369-2) та правопорушення, пов’язані з корупцією (ст. 366-2, 366-3). Вироки у справах, які можуть вважатися корупційними лише за умови зловживання службовим становищем (до прикладу, ст. 191, 262, 308, 312, 313, 320, 357, 410), поки не включаються до зведення.
«Ми часто чуємо, що корупція «процвітає», а вироків немає. Але це не зовсім так. Навіть попри війну, суди по всій країні щодня продовжують розглядати справи та виносити вироки у справах про корупційні правопорушення. Наш канал створений, щоб показати реальну ситуацію з покаранням за корупційні злочини», – прокоментував Ігор Самоходський, керівник сектору «ІТ та Телеком» в BRDO.
За результатами низки соцопитувань 2024 року та попередніх періодів, корупція стабільно у трійці головних проблем, які турбують українців, поступаючись лише війні та економічній нестабільності. До того ж, корупція залишається серйозним викликом на шляху України до вступу до ЄС і для післявоєнної відбудови. Саме тому канал «Корупційний Радар» має стати додатковим інструментом суспільного контролю за боротьбою з корупцією.
«Щоденний аналіз судових рішень дає можливість бачити як практику, так і тенденції в картині покарань корупції. Це дає суспільству можливість вимагати змін на основі реальних даних», – додав Олексій Іванкін, CEO Опендатабота – української компанії, що надає доступ до державних даних з основних публічних реєстрів для громадян та бізнесу.
Резюме, згенеровані ШІ, в цілому відповідають оригінальним текстам судових рішень, однак можуть містити неточності. Перед поширенням інформації рекомендується ознайомитися з повним текстом вироку.
Канал «Корупційний Радар» використовує інформацію з Єдиного державного реєстру судових рішень, оприлюднені Державною судовою адміністрацією у форматі відкритих даних. BRDO висловлює подяку сервісу пошуковика у судовому реєстрі «Бабуся» від Опендатабота за зручний доступ до оброблених даних.
Офіс ефективного регулювання BRDO у межах кампанії на підтримку законопроєкту №12191 щодо декриміналізації дорослої порнографії в Україні продовжує публікувати судові вироки за ст. 301 ККУ. У цьому матеріалі – про вирок Суворівського суду в Одесі, де жінку засудили за поширення інтимного відео в Telegram.
Суд визнав жінку винною у «двох епізодах збуту порнографічного контенту» у приватній переписці в месенджері Telegram. У своєму рішенні суд послався на ЗУ «Про медіа», норми якого поширюються на публічну масову комунікацію. Зокрема, у ст. 2 Закону чітко зазначено таке:
«До сфери дії цього Закону не належить поширення масової інформації: (…) у формі повідомлень (у тому числі електронних, текстових, мультимедійних, а також поштових відправлень та інших повідомлень), що надсилаються визначеному колу користувачів, зокрема з використанням електронних комунікацій».
«Суди і правоохоронці продовжують посилатися на норми, які не мають стосунку до суті справи. Такі випадки підривають довіру до правосуддя», – прокоментував Ігор Самоходський, керівник сектору ICT BRDO.
На сьогодні відомо щонайменше про 10 вироків, у яких згадується ЗУ «Про медіа». Ймовірно, таких рішень буде більше, адже після скасування ЗУ «Про захист суспільної моралі» саме на цей закон посилаються у справах про порнографію. Водночас ЗУ «Про медіа» не стосується приватного спілкування. Його норми поширюються на телебачення, онлайн-видання, друковані ЗМІ та платформи спільного доступу до відео.
Регулярно українці потрапляють під кримінальне переслідування за надсилання приватного контенту в месенджерах чи публікацію нюдсів на сайтах знайомств. На четвертому році повномасштабної війни представники правоохоронної та судової систем і далі витрачають ресурси на переслідування українців за інтимні фото й відео.
BRDO разом з низкою громадських організацій виступають проти кримінального переслідування українців за виготовлення і збут порнографічних матеріалів. У листопаді 2024 року у парламенті був зареєстрований законопроєкт №12191 щодо декриміналізації порнографії в Україні. Водночас BRDO підтримує посилення відповідальності за виготовлення дитячого порно, розповсюдження матеріалів серед неповнолітніх, публічної демонстрації порнографії, торгівлі людьми чи поширення дорослого контенту без згоди.
BRDO запустив Telegram-канал «301 Monitor» для відстеження судових вироків за ст. 301 ККУ. У ньому публікуються короткі резюме вироків, згенеровані штучним інтелектом.
За прогнозом BRDO декриміналізація порнографії може принести бюджету 509 млн грн податків. Для цього потрібно ухвалити законопроєкт №12191 та забезпечити співпрацю Державної податкової служби і Бюро економічної безпеки.
Загальні вимоги до учасників:
Загальні вимоги до пропозиції:
Уточнення або запитання можуть бути направлені на електронну адресу [email protected].
Вибір переможця буде здійснений на основі оцінки наданої інформації про ціну та якість товару, а також строки поставки за адресою в Києві.
Довідково:
Конкурс оголошено в рамках проєтку DAR.
Офіс ефективного регулювання BRDO залишає за собою право контактувати лише з обраними постачальниками, уточнювати інформацію у постачальників в усній та письмовій формі.
Обсяги закупівлі можуть бути зменшені у зв’язку з актуальним фінансуванням організації. Офіс ефективного регулювання BRDO залишає за собою право відмінити закупівлю у випадку відсутності подальшої потреби або зменшення фінансування.
Загальні вимоги до учасників:
Загальні вимоги до пропозиції:
Уточнення або запитання можуть бути направлені на електронну адресу [email protected].
Вибір переможця буде здійснений на основі оцінки наданої інформації про ціну та якість товару, а також строки поставки за адресою в Києві.
Довідково:
Конкурс оголошено в рамках проєтку DAR.
Офіс ефективного регулювання BRDO залишає за собою право контактувати лише з обраними постачальниками, уточнювати інформацію у постачальників в усній та письмовій формі.
Обсяги закупівлі можуть бути зменшені у зв’язку з актуальним фінансуванням організації. Офіс ефективного регулювання BRDO залишає за собою право відмінити закупівлю у випадку відсутності подальшої потреби або зменшення фінансування.
Загальні вимоги до учасників:
Загальні вимоги до пропозиції:
Уточнення або запитання можуть бути направлені на електронну адресу [email protected].
Вибір переможця буде здійснений на основі оцінки наданої інформації про ціну та якість товару, а також строки поставки за адресою в Києві.
Довідково:
Конкурс оголошено в рамках проєтку DAR.
Офіс ефективного регулювання BRDO залишає за собою право контактувати лише з обраними постачальниками, уточнювати інформацію у постачальників в усній та письмовій формі.
Обсяги закупівлі можуть бути зменшені у зв’язку з актуальним фінансуванням організації. Офіс ефективного регулювання BRDO залишає за собою право відмінити закупівлю у випадку відсутності подальшої потреби або зменшення фінансування.
Офіс ефективного регулювання BRDO розробив інтерактивний дашборд, що аналізує виконання Постанови КМУ №835 органами влади щодо відкритих даних в Україні. Інструмент показує загальну статистику, рівень виконання вимог розпорядниками та популярність окремих наборів даних за кількістю завантажень.
Постанова КМУ №835 «Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню в формі відкритих даних» встановлює, які саме дані державні органи зобов’язані публікувати, як часто їх оновлювати та в якому форматі. Усі ці дані мають бути доступні на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних.
Дашборд BRDO демонструє, які саме державні органи та з якою частотою публікують і оновлюють відкриті дані на Порталі. Станом на грудень 2024 року дослідження виявило такі результати:
«Ми створили цей дашборд, щоби привернути увагу до виконання вимог про публікацію відкритих даних. Відтепер легше побачити, які дані доступні, наскільки часто вони оновлюються і які з них мають найбільший попит. Ми закликаємо розпорядників публікувати більше даних, і цей дашборд може стати гарною мотивацією для них», – прокоментував Ігор Самоходський, керівник сектору ICT BRDO.
Найпопулярнішими за кількістю завантажень на Порталі відкритих даних є набори, опубліковані такими розпорядниками:
Лідером за кількістю завантажень є набір даних МВС України «Відомості про транспортні засоби та їх власників» (завантажили 86 тис. разів). Він регулярно оновлюється і містить інформацію, корисну для водіїв, власників авто, а також усіх зацікавлених у цій сфері.
Аналіз BRDO охоплює лише державні органи центрального рівня. Органи місцевого самоврядування, інші розпорядники місцевого рівня та набори даних із категорії «Усі розпорядники (відповідно до компетенції)» у цьому дослідженні не враховувалися.
9 квітня 2025 року Facebook-спільноту і українські медіа сколихнула новина про черговий судовий вирок за порнографію.
Що сталося?
На Тернопільщині жінку засудили до трьох років позбавлення волі з випробувальним терміном на один рік – за надсилання «дорослого контенту» куму у Viber. Правоохоронці виявили фото і відео на її телефоні й передали справу до суду. Жінку визнали винною в розповсюдженні порнографії за ст. 301 ККУ. Це саме та стаття, за якою щороку відкривають тисячі справ проти українців за добровільну дорослу порнографію.
Чи багато таких вироків?
На жаль, випадок на Тернопільщині – не поодинокий. Щодня по всій країні українці потрапляють під кримінальне переслідування за надсилання приватного контенту в месенджерах чи публікацію нюдсів на сайтах знайомств.
Замість того, щоб боротися із реальними загрозами – колаборантами, навідниками та терористами, представники правоохоронної та судової систем на четвертому році повномасштабної війни і далі витрачають ресурси на переслідування українців за інтимні фото й відео, надіслати у приватних повідомленнях.
Для того, щоб показати весь масштаб цієї ситуації, BRDO запустив спеціальний Telegram-канал «301 Monitor». Канал щодня відстежує нові вироки за порнографію і публікує короткі резюме, згенеровані за допомогою ШІ. Регулярно з’являються нові кримінальні справи, схожі на справу на Тернопільщині.
Що робити?
З 2022 року BRDO закликає декриміналізувати добровільну дорослу порнографю. Разом із коаліцією з 25 громадських організацій ми виступаємо проти кримінального переслідування українців за виготовлення й збут подібного контенту.
Водночас BRDO підтримує відповідальність за виготовлення дитячої порнографії, розповсюдження матеріалів серед неповнолітніх, публічної демонстрації порнографії, торгівлі людьми та поширення дорослого контенту без згоди.
Що відбувається на законодавчому рівні?
У серпні 2023 року у Верховній Раді України зареєстрували законопроєкт №9623 щодо декриміналізації порнографії, одним із співавторів якого є нардеп Ярослав Железняк.
У листопаді 2024 року був зареєстрований новий законопроєкт №12191, за яким кримінальна відповідальність залишиться за збут і розповсюдження дитячої порнографії, розповсюдження матеріалів серед неповнолітніх.
Наприкінці грудня 2024 року Комітет ВРУ з питань правоохоронної діяльності підтримав для ухвалення в першому читанні доопрацьований законопроєкт про декриміналізацію порнографії.
У той же час народний депутат України Данило Гетманцев неодноразово підтримував декриміналізацію дорослої порнографії на публічних заходах чи у своєму Telegram-каналі.
Та поки парламент зволікає, в Україні щомісяця судять людей за приватні фото й відео.
Що далі?
Наступний логічний крок – винесення законопроєкту №12191 на розгляд парламенту у першому читанні. Народні депутати мають врахувати суспільний резонанс і петицію №22/146438-еп від 2022 року, та підтримати документ, який захищає громадян від безглуздих переслідувань.
Але це стане можливим лише за активного тиску громадянського суспільства.
BRDO закликає медіа, ГО, активістів і всіх, хто підтримує декриміналізацію дорослого контенту, – говорити про це голосно. Поширюйте інформацію про дії правоохоронців, абсурдні вироки і свавілля системи. Разом ми можемо зупинити кримінальне переслідування українців за дорослу порнографію.
Сьогодні у межах реформи дерегуляції Уряд ухвалив розпорядження та постанову, якими скасовується 204 інструменти державного регулювання бізнесу.
52 нормативні акти визнано нечинними: 25 повністю, 27 — частково. Це суттєво зменшить адміністративне навантаження на підприємців і спростить ведення бізнесу в Україні.
У яких сферах відбуваються зміни?
✖️Охорона здоров’я та санітарний контроль – серед скасованих:
✖️Аграрна політика та продовольство – серед скасованих:
✖️Охорона праці, будівництво, пожежна безпека та зовнішньоекономічна діяльність – серед скасованих:
Загальний економічний ефект – понад 600 млн грн щороку, які бізнес більше не витрачатиме на зайві та застарілі процедури.
Ці рішення стали результатом роботи #МРГ_з_дерегуляції, яка системно переглядає чинне регулювання з метою усунення неактуальних або надмірних адміністративних бар’єрів.
Офіс ефективного регулювання BRDO долучився до роботи МРГ в межах проєкту EU4Business: SME Policies and Institutions Support (SMEPIS), що реалізується Ecorys у консорціумі з GIZ, BRDO та Civitta за фінансової підтримки Європейського Союзу.
Вакансія бізнес-аналітика передбачає роботу в команді розробки для покращення державних сервісів та впровадження нових проєктів цифровізації в оборонній сфері. Основні обов’язки включають виявлення та обговорення потреб замовників, донорів та інших зацікавлених сторін, створення технічної документації (ТВ, ТЗ інше), моделювання бізнес-процесів (bpmn), розробку готових use case (сценаріїв використання) для опрацювання замовниками, розробникам та тестувальниками, прототипування різної деталізації, а також управління змінами та ризиками.
Ми пропонуємо:
Резюме і мотиваційний лист з зазначенням очікуваного розміру чистої винагороди (не більше сторінки) надсилайте на адресу [email protected]. В темі листа обов’язково зазначайте назву посади, на яку претендуєте.
Бізнес повинен дотримуватися регуляторних вимог – правил і законів, встановлених державою для контролю діяльності в різних галузях. Однак багато з них застарілі або обтяжливі, що змушує компанії витрачати ресурси на їх виконання замість того, щоб інвестувати у свій розвиток.
Команда BRDO провела масштабне опитування, щоб, серед іншого, визначити, які проблеми та перепони існують для бізнесу, а також які регуляторні вимоги є найбільш обтяжливими для різних сфер бізнесу.
За методологією вимоги поділили на 2 групи: у першій були загальні вимоги для більшості підприємців (наприклад, статистична звітність, податковий облік та інше – див. більше на слайді з дослідження), у другій – ті вимоги, від яких залежить можливість працювати у певній сфері (наприклад, специфічні для сфери дозволи, ліцензії, погодження тощо). Проблеми цих категорії можна вирішити за допомогою дерегуляції, тобто скасувати застаріле/неактуальне, оцифрувати потрібне, але без паперової і часової тяганини, і для цього працює МРГ.
Із 866 запропонованих регуляторних вимог підприємці зазначили 181, від виконання яких напряму залежить можливість провадити бізнес у певній сфері.
У сфері аграрної політики представники сільського, лісового та рибного господарства вказали такі найобтяжливіші для їхнього бізнесу регуляторні вимоги:
У сфері інформації та телекомунікації:
У сферах будівництва та благоустрою:
У сфері освіти, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності:
У сфері охорони здоров’я :
Підприємці всіх сфер стикаються з окремими інструментами частіше за інші: приєднання до електричних мереж, декларація про відповідність, свідоцтво України на торговельну марку, дозвіл на виконання будівельних робіт, приєднання до мереж водопостачання тощо. Дослідження підтвердило необхідність реформування регулювання щодо цих питань теж.
Команда BRDO займається питаннями дерегуляції протягом майже 10 років. Із 2023 року працює Міжвідомча робоча група (МРГ) з питань прискореного перегляду інструментів державного регулювання господарської діяльності. BRDO готує аналітику щодо доцільності збереження чи скасування регулювань, бере участь у засіданнях і допомагає реалізовувати рішення МРГ з дерегуляції.
З початку роботи МРГ вже провела 19 засідань. Під час них розглянули 1323 інструментів регулювання, з яких 456 рекомендовано скасувати. 141 інструмент вже було скасовано. З-поміж них: дублюючі погодження державних органів у сфері користування надрами та управління відходами, а також визнання висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи такими, що застаріли і не відповідають вимогам ЄС.
За експертними оцінками BRDO, прогнозований економічний ефект від імплементації рішень МРГ становить 21,3 млрд грн. Так, скасування і цифровізація регуляторних вимог у сфері сільського господарства дозволить зекономити більше 14 млрд грн, у сфері охорони здоров’я – майже 1,5 млрд грн, у сфері освіти – 356 млн грн, у сфері будівництва – майже 270 млн грн, а у сфері ІТ та телекому – 5 млн грн. Для того, щоб цього економічного ефекту можна було досягти, необхідно розробити відповідні НПА для імплементації рішень МРГ, які мають бути ухвалені відповідним органом (або ВРУ, або КМУ).
Довідково:
Дослідження провела команда BRDO спільно з Центром розвитку інновацій на замовлення Міністерства економіки в межах проєкту EU4Business: SME Policies and Institutions Support (SMEPIS), що реалізується Ecorys у консорціумі з GIZ, BRDO та Civitta за фінансової підтримки Європейського Союзу.
В опитуванні взяли участь 807 представників бізнесу з 24 областей України, що забезпечило широке географічне охоплення. Респонденти представляли різні форми господарювання: 30,5% – фізичні особи-підприємці (ФОПи) та 69,5% – юридичні особи. Дослідження охопило всі категорії бізнесу за розміром: від мікропідприємств без найманих працівників до великих компаній з понад 5000 співробітників. Також було забезпечено різноманітність за річним оборотом: від підприємств з оборотом до 1 млн грн до компаній з оборотом понад 500 млн грн. Опитування охопило 85,7% усіх сфер діяльності за КВЕД, що дозволило отримати всебічну картину регуляторного впливу на різні галузі економіки. Найбільше були представлені такі сфери: оптова та роздрібна торгівля, переробна промисловість, будівництво, професійна та наукова діяльність, інформаційні технології.
31 березня за ініціативи народного депутата України Олександра Федієнка відбулася зустріч представників сфери електронних комунікацій, профільних асоціацій, аналітичних центрів, Міністерства фінансів України і Ради бізнес-омбудсмена з посадовцями Державної податкової служби України щодо питання застосування спрощеної моделі оподаткування для інтернет-постачальників. До круглого столу долучився Виконавчий директор Офісу ефективного регулювання BRDO Олексій Дорогань, який наголосив на необхідності перегляду рішення ДПС про скасування єдиного податку для постачальників інтернет-доступу – суб’єктів малого бізнесу.
Що сталося на ринку послуг фіксованого доступу до інтернету?
Український ринок фіксованого інтернету – це тисячі постачальників послуг, більшість із яких донедавна працювали за спрощеною системою оподаткування. Однак у 2024 році ДПС заборонила її використання для малих постачальників інтернет-доступу, що вплинуло на структуру ринку.
Як відреагували постачальники інтернету на рішення ДПС?
Наприкінці листопада 2024 року постачальники інтернет-доступу почали оскаржувати рішення ДПС у судах. І станом на кінець березня 2025 року відкрито щонайменше 189 судових проваджень щодо виключення постачальників з реєстру платників єдиного податку. Найбільше таких справ зафіксовано у прифронтових Харківській і Запорізькій областях, а також в Одеській, Івано-Франківській, Київській та Львівській областях. До того ж, уже є два прецеденти: справи ТОВ «Лідер-Нет» і ТОВ «Теленавігатор» дійшли до Верховного Суду України.
Що обговорили учасники ринку на зустрічі з ДПС?
Учасники ринку електронних комунікацій поділилися наслідками впливу змін з оподаткування на їх діяльність. Зокрема, постачальники інтернету згадали про ріст адміністративного навантаження на ведення податково обліку і звітності, що є відчутним для постачальників у прифронтових та деокупованих регіонах.
У межах зустрічі домовились про додаткову консультацію між ДПС і НКЕК, яка відбудеться найближчим часом.
До чого тут BRDO?
Команда BRDO має досвід оптимізації регуляторних відносин, впровадження євроінтеграційних реформ і заходів з полегшення ведення бізнесу в сфері електронних комунікацій. BRDO долучався до розробки нового ЗУ «Про електронні комунікації» та проєкту національної Стратегії розвитку сфери електронних комунікацій.
Протягом останніх років ми провели кілька досліджень цієї сфери, за результатами яких оприлюднені аналітичні звіти «Регулювання ринку фіксованого широкосмугового доступу до мережі Інтернет», «Як використовувати радіочастотний ресурс для забезпечення якісного звʼязку в Україні», «Ринок голосових телекомунікаційних послуг».
Спираючись на нашу експертизу, ми наголошуємо на необхідності збереження спрощеної системи оподаткування для українських постачальників інтернету, у тому числі юридичних осіб. На початку жовтня 2024 року BRDO разом із низкою організацій виступили зі зверненням проти дій ДПС.
Наприкінці 2024 року Офіс ефективного регулювання презентував аналітичний дашборд «Ринок послуг фіксованого доступу до Інтернету» – публічний інтерактивний інструмент, що агрегує інформацію про основні характеристики ринку послуг фіксованого зв’язку за останні роки. Для підготовки дашборду були використані відкриті дані регулятора НКЕК, а також інформація з Реєстру платників єдиного податку. Дашборд доступний за посиланням.