15 жовтня 2024 року у Києві відбувся круглий стіл «Шляхи вирішення проблемних питань оподаткування постачальників послуг до мережі Інтернет», організований низкою профільних асоціацій та громадських організацій, які об’єдналися та спільно виступають проти скасування спрощеної моделі оподаткування для інтернет-провайдерів ⎼ суб’єктів малого бізнесу України. Офіс ефективного регулювання на заході представляв виконавчий директор BRDO ⎼ Олексій Дорогань.
Державна податкова служба запровадила заборону з 1 жовтня 2024 року застосовувати спрощену систему оподаткування для малих інтернет-провайдерів. Це рішення суперечить нормам Податкового кодексу, Конституції України і офіційному роз’ясненню регулятора сфери електронних комунікацій (НКЕК). У відповідь на це на початку жовтня бізнес-асоціації, громадські організації й аналітичні центри виступили зі спільним зверненням щодо недопущення протиправного скасування єдиного податку для представників малого бізнесу. Також відповідна петиція набрала 25 тисяч голосів українців.
«Єдиний податок для малих інтернет-провайдерів має бути збережений. Це не лише вимога часу, але й передумова розвитку країни на шляху до євроінтеграції. Не можна одним листом Державної податкової служби заборонити спрощену модель оподаткування для цілої індустрії. Це небезпечний прецедент і сигнал для інших галузей ринку. Якщо є конкретні зловживання, то з ними треба боротися законним шляхом, а скасування системи оподаткування має відбуватися лише через зміни у Податковому кодексі», ⎼ відзначив Олексій Дорогань, виконавчий директор Офісу ефективного регулювання.
Станом на початок цього року близько 2672 провайдерів послуг доступу до мережі Інтернет (понад 65%) перебували на спрощеній системі оподаткування (єдиному податку). Близько 3 млн приватних абонентів, установ та організацій в Україні отримують послугу широкосмугового доступу до інтернету від постачальників, які працюють на єдиному податку. Малі інтернет-провайдери є ключовими у підтримці зв’язку прифронтових регіонів та на деокупованих територіях, а їхня стабільна робота ⎼ це безпека мільйонів українців.
«Питання скасування спрощеної системи оподаткування затягують. Понад півроку триває робота над пошуком ефективних рішень. Найгірше, що вже розпочався процес припинення діяльності близько пʼятисот малих інтернет-провайдерів на всій території України, і найбільш критично це для прифронтових регіонів. Втрата таких провайдерів може призвести до відсутності доступу до критичних комунікацій, послаблення стійкості мереж і зростання цін», ⎼ також додав Олексій Дорогань.
У круглому столі взяли участь представники Верховної Ради України, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (НКЕК), Державної регуляторної служби, а також представники телеком-асоціацій, громадських організацій і бізнесу.
Сергій Штепа, заступник голови комітету з питань цифрової трансформації відзначив кризову ситуацію з оподаткуванням та необгрунтованість додаткового податкового навантаження на малих інтернет-провайдерів. На його думку, це призведе до монополізації ринку та погіршення якості зв’язку особливо напередодні зимового періоду. Народний депутат наголосив, що готовий зареєструвати відповідний законопроєкт для вирішення проблеми із забороною єдиного податку для малих постачальників доступу до мережі Інтернет, якщо буде спільне рішення індустрії та підтримка Міністерства цифрової трансформації.
Олександр Федієнко, голова підкомітету з питань безпеки у кіберпросторі зазначив, що питання зміни оподаткування носить політичний характер. Він наголосив на важливості МСБ для української економіки, адже завдяки у першу чергу роботі малих провайдерів є зв’язок на прифронтових територіях. Однак за найостаннішими даними НКЕК уже 487 інтернет-провайдерів – суб’єктів малого бізнесу протягом серпня-жовтня 2024 року подали заяви про припинення діяльності через скасування єдиного податку. На думку народного депутата, всі дії, які наразі реалізує ДПС, мають бути негайно припинені, інакше на цілому ринку залишитися менше десяти провайдерів.
Денис Поздняков, радник Віце-прем’єр-міністра з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій України – Міністра цифрової трансформації України також звернув увагу на нагальну потребу у відповідній законодавчій ініціативі для індустрії. Всі державні органи – і Мінфін, і Мінцифри, і Податковий комітет – виступають за прозорість ринку, оскільки зловживання спрощеною системою оподаткування неприпустимі. За його словами, у Мінцифри готові розпочати роботу спільно з Мінфіном над законодавчою ініціативою, адже обидва державні органи виступають за прозорість і припинення зловживань спрощеною системою оподаткування на ринку телеком-послуг.
Надія Костриба, експертка Офісу ефективного регулювання представила спільні напрацювання BRDO з профільними асоціаціями щодо зміни законодавства у питанні заборони спрощеної системи оподаткування. Запропоновані зміни до закону «Про електронні комунікації» унеможливлюють те трактування, яке сьогодні використовується податковою для заборони спрощеної системи для інтернет-провайдерів. Ми пропонуємо:
Робота із напрацювання законодавчих пропозицій проводилася за сприяння Проєкту “Підтримка цифрової трансформації”, що фінансується USAID та UK Dev. Партнер у реалізації проєкту – BRDO. Презентацію можна переглянути за посиланням.
Центр досліджень фінансової злочинності та безпеки (CFCS) при Королівському Об’єднаному інституті оборонних досліджень (RUSI) спільно з Офісом ефективного регулювання BRDO запрошують на дискусію «Моніторинг політично значущих осіб (PEPs). Як вдосконалити процес?». Подія присвячена обговоренню з представниками Національного банку України та YouControl імплементації нового закону про політично значущих осіб, ухваленого у жовтні 2023 року.
НБУ готує нові рекомендації ринку, які ми будемо обговорювати детальніше, щоб зрозуміти новий підхід. Основний фокус обговорення – конкретні заходи, що будуть застосовуватися для виявлення та моніторингу політично значущих осіб.
Спікери:
Модератор: Олексій Дорогань, виконавчий директор Офісу ефективного регулювання BRDO.
Дискусія відбуватиметься онлайн на платформі ZOOM. Будь ласка, зареєструйтеся за посиланням: https://forms.gle/3jChMPR57VdV8jdd9. Лише зареєстровані учасники отримають посилання на подію.
Захід проводитиметься українською мовою.
Довідково
Проєкт «Нагляд та моніторинг фондів реконструкції України» (SMURF) — ініціатива під керівництвом Центру досліджень фінансової злочинності та безпеки (CFCS) при Королівському Об’єднаному інституті оборонних досліджень (RUSI) у партнерстві з BRDO в Україні. Проєкт SMURF має на меті розширити можливості «другої лінії оборони» України, громадянського суспільства, зібрати експертні знання й інструменти, які дадуть йому змогу здійснювати моніторинг за належним розподілом коштів і перешкоджати клептократії та корупції. Проєкт розпочався в листопаді 2022 року за підтримки NED.
Офіс ефективного регулювання BRDO – незалежний експертно-аналітичний центр, ключовий майданчик об’єднаних реформаторських організацій, які мають спільні цінності для реалізації змін. Експерти Офісу залучені до розробки державних політик для перетворення України на європейську демократичну державу з ефективним управління та розвиненою економікою.
Громадська організація «Офіс ефективного регулювання» оголошує тендер на надання послуги з проведення комплексної оцінки стану управління людськими ресурсами в організації та підготовки плану заходів з удосконалення системи управління персоналом.
Наша мета — вдосконалити систему управління персоналом, налагодити процеси рекрутингу, найму та підтримки експертів.
Продукти надання послуги:
1. План заходів з удосконалення системи управління персоналом
2. Профілі спеціалістів на ключові позиції
3. Відібраний кандидат на позицію HR-спеціаліста.
Діяльність, що має виконуватись:
Аналіз поточного стану управління персоналом у компанії. Оцінка внутрішнього іміджу організації серед залучених експертів. Аналіз ринку. Формування пропозицій/рекомендацій щодо підвищення конкурентоспромжності організації на ринку праці, підвищення мотивації залучених експертів.
Аналіз процесів рекрутингу та контрактування експертів. Опис політик і процедур для пошуку, найму та звільнення експертів короткострокових та довгострокових проєктів.
Формування профілів на ключові позиції (керівник напрямку, проєктний менеджер, юрист, аналітик).
Формування профілю штатного HR-спеціаліста.
Рекрутинг HR-спеціаліста згідно з профілем.
Перелік документів, які треба надати постачальнику послуг на участь у тендері:
– комерційна пропозиція/лист зацікавленості із зазначенням очікуваного строку підготовки звіту;
– резюме з зазначенням досвіду роботи;
– програма/план робіт протягом періоду виконання проєкту;
– реєстраційні документи ФОП 3-я група єдиного податку або юрособи.
Четвер, 01 лютого 2024
BRDO звернувся із листом до керівництва німецького концерну Siemens із закликом припинити співпрацю з росією – країною-агресором, що знищує українські мирні міста і вбиває українських дітей. ОФіс наголосив також на важливості зупинення уже існуючих підприємств компанії на території країни-окупанта.
Компанія Siemens іще з часу окупації росією українського Криму в обхід міжнародних санкцій допомагала російським окупантам. Поставивши у Криму газові турбіни свого виробництва, Siemens допомогла окупантам налагодити генерацію електроенергії після припинення її постачання з материкової України.
Надалі компанія постачала насоси свого виробництва у Крим, що, у свою чергу, допомогло у забезпеченні водою військових об’єктів окупантів.
Зазначимо, і електроенергії, і води вистачало на потреби місцевих мешканців. Siemens допомогла виключно окупантським військам у забезпеченні їх електроенергією і водою, чим підтримувала цими ресурсами окупаційний режим.
На теперішній момент Siemens AG заявили, що припиняють створення нового бізнесу з росією і зупиняють міжнародні поставки. З поправкою, що місцеві дочірні підприємства продовжать свою роботу, а також і надалі будуть надаватися послуги із обслуговування.
Компанія стверджує, що буде надавати пожертви до Червоного Хреста, щоб допомогти у подоланні гуманітарної катастрофи в Україні.
Але це так не працює – однією рукою вести бізнес із країною-вбивцею, а іншою – надавати грошову допомогу її жертвам, слідуючи світовим гуманітарним трендам. Про репутацію Siemens AG у часи Другої світової війни і співпрацю із нацистським режимом відомо багато. Зараз у компанії є нагода зберегти свою репутацію і не повторювати помилки минулого.
Ми закликаємо концерн Siemens AG:
1) зупинити роботу своїх підприємств в рф;
2) припинити постачання матеріалів та комплектуючих на свої дочірні підприємства в рф.
Також закликаємо світову спільноту, зокрема США і ЄС, запровадити санкції на постачання в рф конкретних видів продукції:
котли-бойлери, машини й механічні пристрої, а також їхні частини;
транспортні засоби, а також їхні частини і запчастини до них;
електричне обладнання та апарати;
енергетичне устаткування, обладнання і машини;
системи автоматизації, програмне забезпечення до них.
15 березня Siemens AG відповіли і зазначили, що компанія припиняє співпрацю з росією, міжнародні і внутрішні поставки, а працюватимуть лише місцевий сервіс і обслуговування у суворій відповідності до санкцій.
Якою є динаміка рейдерських атак в Україні? Як її відстежити? Чи можна оцінити, наскільки ефективно державні органи боряться з рейдерами?
Щоб відповісти на всі ці запитання, експерти Офісу ефективного регулювання BRDO здійснили дослідження «Оцінка стану реєстраційного рейдерства в Україні», яке презентують 21 грудня о 12:00.
Цей звіт — результат першої комплексної спроби оцінити стан реєстраційного рейдерства в Україні: проаналізувати динаміку рейдерських атак і оцінити ефективність органів державної влади у протидії рейдерству.
Метою дослідження є створення універсального інструменту оцінки стану реєстраційного рейдерства в Україні — Рейдбарометра, який сприятиме покращенню взаємодії та підзвітності інституцій сектору цивільної безпеки та системи правосуддя.
У презентації візьмуть участь:
Презентація відбудеться 21 грудня о 12:00 в Українському кризовому медіа-центрі за адресою: вул. Хрещатик, 2.
Трансляція відбуватиметься на Facebook-сторінці Офісу ефективного регулювання BRDO, а також на ресурсах УКМЦ.
Офіс ефективного регулювання BRDO розробив інтерактивний дашборд, що аналізує виконання Постанови КМУ №835 органами влади щодо відкритих даних в Україні. Інструмент показує загальну статистику, рівень виконання вимог розпорядниками та популярність окремих наборів даних за кількістю завантажень.
Постанова КМУ №835 «Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню в формі відкритих даних» встановлює, які саме дані державні органи зобов’язані публікувати, як часто їх оновлювати та в якому форматі. Усі ці дані мають бути доступні на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних.
Дашборд BRDO демонструє, які саме державні органи та з якою частотою публікують і оновлюють відкриті дані на Порталі. Станом на грудень 2024 року дослідження виявило такі результати:
«Ми створили цей дашборд, щоби привернути увагу до виконання вимог про публікацію відкритих даних. Відтепер легше побачити, які дані доступні, наскільки часто вони оновлюються і які з них мають найбільший попит. Ми закликаємо розпорядників публікувати більше даних, і цей дашборд може стати гарною мотивацією для них», – прокоментував Ігор Самоходський, керівник сектору ICT BRDO.
Найпопулярнішими за кількістю завантажень на Порталі відкритих даних є набори, опубліковані такими розпорядниками:
Лідером за кількістю завантажень є набір даних МВС України «Відомості про транспортні засоби та їх власників» (завантажили 86 тис. разів). Він регулярно оновлюється і містить інформацію, корисну для водіїв, власників авто, а також усіх зацікавлених у цій сфері.
Аналіз BRDO охоплює лише державні органи центрального рівня. Органи місцевого самоврядування, інші розпорядники місцевого рівня та набори даних із категорії «Усі розпорядники (відповідно до компетенції)» у цьому дослідженні не враховувалися.
9 квітня 2025 року Facebook-спільноту і українські медіа сколихнула новина про черговий судовий вирок за порнографію.
Що сталося?
На Тернопільщині жінку засудили до трьох років позбавлення волі з випробувальним терміном на один рік – за надсилання «дорослого контенту» куму у Viber. Правоохоронці виявили фото і відео на її телефоні й передали справу до суду. Жінку визнали винною в розповсюдженні порнографії за ст. 301 ККУ. Це саме та стаття, за якою щороку відкривають тисячі справ проти українців за добровільну дорослу порнографію.
Чи багато таких вироків?
На жаль, випадок на Тернопільщині – не поодинокий. Щодня по всій країні українці потрапляють під кримінальне переслідування за надсилання приватного контенту в месенджерах чи публікацію нюдсів на сайтах знайомств.
Замість того, щоб боротися із реальними загрозами – колаборантами, навідниками та терористами, представники правоохоронної та судової систем на четвертому році повномасштабної війни і далі витрачають ресурси на переслідування українців за інтимні фото й відео, надіслати у приватних повідомленнях.
Для того, щоб показати весь масштаб цієї ситуації, BRDO запустив спеціальний Telegram-канал «301 Monitor». Канал щодня відстежує нові вироки за порнографію і публікує короткі резюме, згенеровані за допомогою ШІ. Регулярно з’являються нові кримінальні справи, схожі на справу на Тернопільщині.
Що робити?
З 2022 року BRDO закликає декриміналізувати добровільну дорослу порнографю. Разом із коаліцією з 25 громадських організацій ми виступаємо проти кримінального переслідування українців за виготовлення й збут подібного контенту.
Водночас BRDO підтримує відповідальність за виготовлення дитячої порнографії, розповсюдження матеріалів серед неповнолітніх, публічної демонстрації порнографії, торгівлі людьми та поширення дорослого контенту без згоди.
Що відбувається на законодавчому рівні?
У серпні 2023 року у Верховній Раді України зареєстрували законопроєкт №9623 щодо декриміналізації порнографії, одним із співавторів якого є нардеп Ярослав Железняк.
У листопаді 2024 року був зареєстрований новий законопроєкт №12191, за яким кримінальна відповідальність залишиться за збут і розповсюдження дитячої порнографії, розповсюдження матеріалів серед неповнолітніх.
Наприкінці грудня 2024 року Комітет ВРУ з питань правоохоронної діяльності підтримав для ухвалення в першому читанні доопрацьований законопроєкт про декриміналізацію порнографії.
У той же час народний депутат України Данило Гетманцев неодноразово підтримував декриміналізацію дорослої порнографії на публічних заходах чи у своєму Telegram-каналі.
Та поки парламент зволікає, в Україні щомісяця судять людей за приватні фото й відео.
Що далі?
Наступний логічний крок – винесення законопроєкту №12191 на розгляд парламенту у першому читанні. Народні депутати мають врахувати суспільний резонанс і петицію №22/146438-еп від 2022 року, та підтримати документ, який захищає громадян від безглуздих переслідувань.
Але це стане можливим лише за активного тиску громадянського суспільства.
BRDO закликає медіа, ГО, активістів і всіх, хто підтримує декриміналізацію дорослого контенту, – говорити про це голосно. Поширюйте інформацію про дії правоохоронців, абсурдні вироки і свавілля системи. Разом ми можемо зупинити кримінальне переслідування українців за дорослу порнографію.
Сьогодні у межах реформи дерегуляції Уряд ухвалив розпорядження та постанову, якими скасовується 204 інструменти державного регулювання бізнесу.
52 нормативні акти визнано нечинними: 25 повністю, 27 — частково. Це суттєво зменшить адміністративне навантаження на підприємців і спростить ведення бізнесу в Україні.
У яких сферах відбуваються зміни?
✖️Охорона здоров’я та санітарний контроль – серед скасованих:
✖️Аграрна політика та продовольство – серед скасованих:
✖️Охорона праці, будівництво, пожежна безпека та зовнішньоекономічна діяльність – серед скасованих:
Загальний економічний ефект – понад 600 млн грн щороку, які бізнес більше не витрачатиме на зайві та застарілі процедури.
Ці рішення стали результатом роботи #МРГ_з_дерегуляції, яка системно переглядає чинне регулювання з метою усунення неактуальних або надмірних адміністративних бар’єрів.
Офіс ефективного регулювання BRDO долучився до роботи МРГ в межах проєкту EU4Business: SME Policies and Institutions Support (SMEPIS), що реалізується Ecorys у консорціумі з GIZ, BRDO та Civitta за фінансової підтримки Європейського Союзу.
Вакансія бізнес-аналітика передбачає роботу в команді розробки для покращення державних сервісів та впровадження нових проєктів цифровізації в оборонній сфері. Основні обов’язки включають виявлення та обговорення потреб замовників, донорів та інших зацікавлених сторін, створення технічної документації (ТВ, ТЗ інше), моделювання бізнес-процесів (bpmn), розробку готових use case (сценаріїв використання) для опрацювання замовниками, розробникам та тестувальниками, прототипування різної деталізації, а також управління змінами та ризиками.
Ми пропонуємо:
Резюме і мотиваційний лист з зазначенням очікуваного розміру чистої винагороди (не більше сторінки) надсилайте на адресу [email protected]. В темі листа обов’язково зазначайте назву посади, на яку претендуєте.
Загальні вимоги до учасників:
Загальні вимоги до пропозиції:
Вибір переможця буде здійснений на основі оцінки наданої інформації про ціну та якість товару, а також строки поставки.
Довідково:
Конкурс оголошено в рамках проєтку DAR.
Офіс ефективного регулювання BRDO залишає за собою право контактувати лише з обраними постачальниками, уточнювати інформацію у постачальників в усній та письмовій формі.
Обсяги закупівлі можуть бути зменшені у зв’язку з актуальним фінансуванням організації. Офіс ефективного регулювання BRDO залишає за собою право відмінити закупівлю у випадку відсутності подальшої потреби або зменшення фінансування.
Бізнес повинен дотримуватися регуляторних вимог – правил і законів, встановлених державою для контролю діяльності в різних галузях. Однак багато з них застарілі або обтяжливі, що змушує компанії витрачати ресурси на їх виконання замість того, щоб інвестувати у свій розвиток.
Команда BRDO провела масштабне опитування, щоб, серед іншого, визначити, які проблеми та перепони існують для бізнесу, а також які регуляторні вимоги є найбільш обтяжливими для різних сфер бізнесу.
За методологією вимоги поділили на 2 групи: у першій були загальні вимоги для більшості підприємців (наприклад, статистична звітність, податковий облік та інше – див. більше на слайді з дослідження), у другій – ті вимоги, від яких залежить можливість працювати у певній сфері (наприклад, специфічні для сфери дозволи, ліцензії, погодження тощо). Проблеми цих категорії можна вирішити за допомогою дерегуляції, тобто скасувати застаріле/неактуальне, оцифрувати потрібне, але без паперової і часової тяганини, і для цього працює МРГ.
Із 866 запропонованих регуляторних вимог підприємці зазначили 181, від виконання яких напряму залежить можливість провадити бізнес у певній сфері.
У сфері аграрної політики представники сільського, лісового та рибного господарства вказали такі найобтяжливіші для їхнього бізнесу регуляторні вимоги:
У сфері інформації та телекомунікації:
У сферах будівництва та благоустрою:
У сфері освіти, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності:
У сфері охорони здоров’я :
Підприємці всіх сфер стикаються з окремими інструментами частіше за інші: приєднання до електричних мереж, декларація про відповідність, свідоцтво України на торговельну марку, дозвіл на виконання будівельних робіт, приєднання до мереж водопостачання тощо. Дослідження підтвердило необхідність реформування регулювання щодо цих питань теж.
Команда BRDO займається питаннями дерегуляції протягом майже 10 років. Із 2023 року працює Міжвідомча робоча група (МРГ) з питань прискореного перегляду інструментів державного регулювання господарської діяльності. BRDO готує аналітику щодо доцільності збереження чи скасування регулювань, бере участь у засіданнях і допомагає реалізовувати рішення МРГ з дерегуляції.
З початку роботи МРГ вже провела 19 засідань. Під час них розглянули 1323 інструментів регулювання, з яких 456 рекомендовано скасувати. 141 інструмент вже було скасовано. З-поміж них: дублюючі погодження державних органів у сфері користування надрами та управління відходами, а також визнання висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи такими, що застаріли і не відповідають вимогам ЄС.
За експертними оцінками BRDO, прогнозований економічний ефект від імплементації рішень МРГ становить 21,3 млрд грн. Так, скасування і цифровізація регуляторних вимог у сфері сільського господарства дозволить зекономити більше 14 млрд грн, у сфері охорони здоров’я – майже 1,5 млрд грн, у сфері освіти – 356 млн грн, у сфері будівництва – майже 270 млн грн, а у сфері ІТ та телекому – 5 млн грн. Для того, щоб цього економічного ефекту можна було досягти, необхідно розробити відповідні НПА для імплементації рішень МРГ, які мають бути ухвалені відповідним органом (або ВРУ, або КМУ).
Довідково:
Дослідження провела команда BRDO спільно з Центром розвитку інновацій на замовлення Міністерства економіки в межах проєкту EU4Business: SME Policies and Institutions Support (SMEPIS), що реалізується Ecorys у консорціумі з GIZ, BRDO та Civitta за фінансової підтримки Європейського Союзу.
В опитуванні взяли участь 807 представників бізнесу з 24 областей України, що забезпечило широке географічне охоплення. Респонденти представляли різні форми господарювання: 30,5% – фізичні особи-підприємці (ФОПи) та 69,5% – юридичні особи. Дослідження охопило всі категорії бізнесу за розміром: від мікропідприємств без найманих працівників до великих компаній з понад 5000 співробітників. Також було забезпечено різноманітність за річним оборотом: від підприємств з оборотом до 1 млн грн до компаній з оборотом понад 500 млн грн. Опитування охопило 85,7% усіх сфер діяльності за КВЕД, що дозволило отримати всебічну картину регуляторного впливу на різні галузі економіки. Найбільше були представлені такі сфери: оптова та роздрібна торгівля, переробна промисловість, будівництво, професійна та наукова діяльність, інформаційні технології.
31 березня за ініціативи народного депутата України Олександра Федієнка відбулася зустріч представників сфери електронних комунікацій, профільних асоціацій, аналітичних центрів, Міністерства фінансів України і Ради бізнес-омбудсмена з посадовцями Державної податкової служби України щодо питання застосування спрощеної моделі оподаткування для інтернет-постачальників. До круглого столу долучився Виконавчий директор Офісу ефективного регулювання BRDO Олексій Дорогань, який наголосив на необхідності перегляду рішення ДПС про скасування єдиного податку для постачальників інтернет-доступу – суб’єктів малого бізнесу.
Що сталося на ринку послуг фіксованого доступу до інтернету?
Український ринок фіксованого інтернету – це тисячі постачальників послуг, більшість із яких донедавна працювали за спрощеною системою оподаткування. Однак у 2024 році ДПС заборонила її використання для малих постачальників інтернет-доступу, що вплинуло на структуру ринку.
Як відреагували постачальники інтернету на рішення ДПС?
Наприкінці листопада 2024 року постачальники інтернет-доступу почали оскаржувати рішення ДПС у судах. І станом на кінець березня 2025 року відкрито щонайменше 189 судових проваджень щодо виключення постачальників з реєстру платників єдиного податку. Найбільше таких справ зафіксовано у прифронтових Харківській і Запорізькій областях, а також в Одеській, Івано-Франківській, Київській та Львівській областях. До того ж, уже є два прецеденти: справи ТОВ «Лідер-Нет» і ТОВ «Теленавігатор» дійшли до Верховного Суду України.
Що обговорили учасники ринку на зустрічі з ДПС?
Учасники ринку електронних комунікацій поділилися наслідками впливу змін з оподаткування на їх діяльність. Зокрема, постачальники інтернету згадали про ріст адміністративного навантаження на ведення податково обліку і звітності, що є відчутним для постачальників у прифронтових та деокупованих регіонах.
У межах зустрічі домовились про додаткову консультацію між ДПС і НКЕК, яка відбудеться найближчим часом.
До чого тут BRDO?
Команда BRDO має досвід оптимізації регуляторних відносин, впровадження євроінтеграційних реформ і заходів з полегшення ведення бізнесу в сфері електронних комунікацій. BRDO долучався до розробки нового ЗУ «Про електронні комунікації» та проєкту національної Стратегії розвитку сфери електронних комунікацій.
Протягом останніх років ми провели кілька досліджень цієї сфери, за результатами яких оприлюднені аналітичні звіти «Регулювання ринку фіксованого широкосмугового доступу до мережі Інтернет», «Як використовувати радіочастотний ресурс для забезпечення якісного звʼязку в Україні», «Ринок голосових телекомунікаційних послуг».
Спираючись на нашу експертизу, ми наголошуємо на необхідності збереження спрощеної системи оподаткування для українських постачальників інтернету, у тому числі юридичних осіб. На початку жовтня 2024 року BRDO разом із низкою організацій виступили зі зверненням проти дій ДПС.
Наприкінці 2024 року Офіс ефективного регулювання презентував аналітичний дашборд «Ринок послуг фіксованого доступу до Інтернету» – публічний інтерактивний інструмент, що агрегує інформацію про основні характеристики ринку послуг фіксованого зв’язку за останні роки. Для підготовки дашборду були використані відкриті дані регулятора НКЕК, а також інформація з Реєстру платників єдиного податку. Дашборд доступний за посиланням.
Міністерство оборони України разом із Міністерством охорони здоров’я впроваджує масштабну реформу військово-лікарських комісій (ВЛК), метою якої є вдосконалення процесу медичних оглядів для військовозобов’язаних та військовослужбовців.
Реформа спрямована на оптимізацію роботи ВЛК, усунення бюрократичних перепон і створення зручних умов для громадян завдяки цифровізації процедур і вдосконалення нормативно-правової бази. Це дозволить не тільки пришвидшити оформлення документів, а й підвищити прозорість і зменшити корупційні ризики.
Цифрова трансформація ВЛК стала можливою завдяки змінам до наказу Міністерства оборони № 402, до розробки яких долучився Офіс ефективного регулювання BRDO. Вони передбачають впровадження кабінету ВЛК, заміну паперових постанов ВЛК на електронні та спрощення паперової звітності.
Які зміни вже реалізовано?
Для військовозобов’язаних:
Для працівників ВЛК:
Що зміниться далі?
З 1 квітня 2025 року постанови ВЛК обов’язково формуватимуться в електронній формі як для військовослужбовців, так і для військовозобовʼязаних. Це дасть змогу:
Чому це важливо?
Військовозобов’язані більше не змушені витрачати час на черги чи особисті візити до ТЦК — все можна зробити через мобільний застосунок Резерв+. Для військовослужбовців реформа значно полегшить процес переведення між частинами, швидше оформлення медичних висновків та виплат, що залежить від стану здоров’я.
Реформа не просто усуває зайві бюрократичні процедури — вона створює фундамент для цифрової держави, у якій громадяни можуть швидко і безперешкодно отримувати необхідні послуги.
BRDO активно розвивається, і за останній рік наша команда зросла майже вдвічі. Наразі у нас працює близько 150 експертів. Зі збільшенням кількості співробітників постала потреба в структурованому підході до управління персоналом, адже раніше ми відстежували HR-процеси вручну або за допомогою таблиць і документів. Нам був потрібен інструмент для впорядкування даних про співробітників, автоматизації онбордингу та офбордингу, оптимізації документообігу, покращення комунікації з віддаленими командами та проведення performance review. Після аналізу наявних на ринку рішень ми обрали PeopleForce – потужну HR-платформу, яка змогла задовольнити всі ці потреби та автоматизувати внутрішні процеси.
Повний процес впровадження системи, з її налаштуванням і наповненням, тривав близько трьох місяців. Над цією задачею працювали разом HR-спеціалісти та керівники секторів. Усі співробітники отримали доступ до платформи, а для спрощення адаптації було розроблено внутрішній воркфлоу-онбординг. Крім того, у базі знань – інформаційному порталі всередині системи – було розміщено необхідні політики та інструкції, що допомогло співробітникам швидше освоїти новий інструмент.
PeopleForce має низку вбудованих корисних функцій, які значно спростили роботу HR-департаменту та менеджерів. Серед них – модуль Core HR, який ми активно використовуємо для ведення бази даних співробітників, відстеження відсутностей і лікарняних, управління воркфлоу онбордингу та офбордингу, а також зберігання важливої інформації в базі знань. Завдяки цим інструментам внутрішні процеси стали більш впорядкованими та прозорими.
Завдяки інтуїтивному інтерфейсу та підтримці PeopleForce адаптація відбулася швидко. Співробітники, що працюють у віддаленому режимі, особливо оцінили можливість централізованого управління завданнями та доступу до всієї необхідної інформації в єдиній платформі.
Ми дуже задоволені співпрацею з PeopleForce, адже команда платформи забезпечила якісну підтримку на всіх етапах впровадження нового для нас функціоналу. Для BRDO основними перевагами системи стали автоматизація HR-процесів, прозорість роботи та комунікації з віддаленими та змішаними командами, зручний і зрозумілий інтерфейс, гнучкість налаштувань під потреби організації та оперативна клієнтська підтримка. Завдяки цьому HR-процеси стали оптимізованими та ефективними, а співробітники отримали зручний інструмент для щоденної взаємодії та контролю своїх робочих процесів.
Для компаній, які мають змішані команди і шукають HRM-систему, ми рекомендуємо звернути увагу на такі функції PeopleForce: автоматизація онбордингу та офбордингу, контроль робочого часу, управління фідбеком, оцінка ефективності за допомогою performance review і можливість створення бази знань на рівні компанії.
Дякуємо PeopleForce за партнерство!
Офіс ефективного регулювання BRDO продовжує серію матеріалів про судові вироки за ст. 301 ККУ, яка криміналізує порнографію. Ініціатива є частиною кампанії на підтримку законопроєкту №12191. У новому матеріалі аналізується вирок суду на Дніпропетровщині, за яким чоловіка засудили до року випробувального терміну за адміністрування сторінки OnlyFans.
Обвинувачений з міста Кам’янське не виготовляв порнографічні матеріали самостійно. Він публікував короткі відео на платформі OnlyFans від імені моделі, яка їх створювала. У сфері контенту для дорослих це поширена практика – адміністратори керують акаунтами і спілкуються з клієнтами, а моделі створюють фото- та відеоматеріали. Проте й адміністратори, і творці контенту несуть ризики кримінальної відповідальності за ст.301 ККУ.
Обвинувачений уклав угоду зі слідством і отримав вирок – три роки позбавлення волі, замінені на рік випробувального терміну. Суд також заборонив йому розповсюджувати будь-яку інформацію в мережі Інтернет протягом року та займати посади в ІТ-сфері. Крім того, у чоловіка конфіскували два смартфони. Ймовірно, суд вважає, що доступ до пристроїв і робота в ІТ можуть спонукати обвинуваченого знову поширювати порнографію.
«Конфіскація гаджетів за адміністрування акаунту OnlyFans виглядає як прихований штраф на додачу до випробувального терміну та професійних обмежень. Це лише посилює несправедливість вироку. Ми живемо у сюрреалістичній реальності, де за інтимні фото чи відео людину переслідують кримінально та ізолюють у соціальному вакуумі», – прокоментував Дмитро Лебедєв, експерт сектору ICT BRDO.
За даними Державної судової адміністрації, у 2022-2024 роках спецконфіскацію у справах щодо порнографії застосували до 20 засуджених, а у 2025 році вже зафіксовано 7 таких випадків. Найчастіше вилучають смартфони, ноутбуки чи гроші, отримані від реалізації дорослого контенту. Конфіскація смартфонів фактично є прихованим штрафом, адже засудженому доведеться придбати новий пристрій.
На четвертому році війни представники правоохоронної та судової систем продовжують витрачати ресурси на переслідування українців за інтимні фото й відео замість того, щоб спрямувати ці ресурси на боротьбу з реальними загрозами – колаборантами, навідниками та терористами.
BRDO разом з низкою громадських організацій виступають проти кримінального переслідування українців за виготовлення і збут порнографічних матеріалів. У листопаді 2024 року у парламенті був зареєстрований законопроєкт №12191 щодо декриміналізації порнографії в Україні. Водночас BRDO підтримує посилення відповідальності за виготовлення дитячого порно, розповсюдження матеріалів серед неповнолітніх, публічної демонстрації порнографії, торгівлі людьми чи поширення дорослого контенту без згоди.
BRDO запустив Telegram-канал «301 Monitor» для відстеження судових вироків за ст. 301 ККУ. У ньому публікуються короткі резюме вироків, згенеровані штучним інтелектом.
За прогнозом BRDO декриміналізація порнографії може принести бюджету 509 млн грн податків. Для цього потрібно ухвалити законопроєкт №12191 та забезпечити співпрацю Державної податкової служби і Бюро економічної безпеки.
Індустрія інформаційних технологій є одним із ключових рушіїв цифрової трансформації. Українські технологічні компанії відомі на світовому ринку завдяки якісним продуктам і сервісам. Водночас державний сектор цифрових послуг ще формується, а його ефективність залежить від зрозумілих правил гри.
Важливим кроком у цьому напрямку стало ухвалення Постанови КМУ №205 «Деякі питання створення, адміністрування та забезпечення функціонування засобу інформатизації» від 21 лютого 2025 року, яка має врегулювати роботу GovTech-сфери та сприяти інтеграції України в єдиний цифровий ринок ЄС.
Постанова спрямована на підвищення ефективності, безпеки та інноваційності державних інформаційних систем. Вона встановлює єдині вимоги до їх створення, модернізації та адміністрування, а також визначає порядок локалізації програмних продуктів у межах Національної програми інформатизації. Команда BRDO долучалася до розробки проєкту постанови у межах проєкту EU4DigitalUA, що фінансується Європейським Союзом та впроваджується FIAP.
20 березня 2025 року екcперти BRDO долучилися до обговорення впливу нових законодавчих правил на цифровізацію державних процесів. Зустріч організували Центр Цифрових компетенцій (ЦЦК) Міністерства цифрової трансформації України, GovTech Альянс України та Академія електронного управління за підтримки Kyiv Global Government Technology center.
Учасники обговорення окреслили ключові виклики GovTech-компаній у розробці цифрових рішень для держави та домовилися спільно напрацювати рішення для їх усунення. Зокрема, це стосується змін до Постанови №205 і Закону «Про Національну програму інформатизації», а також – створення шаблонів технічної й юридичної документації для передачі програмного забезпечення держсектору. Ці кроки допоможуть регулюванню GovTech-сфери та сприятимуть розвитку цифрових державних послуг в Україні.
GovTech Альянс України (GTA UA) – це професійне об’єднання українських IT-компаній, що розробляють та впроваджують технологічні рішення для державного сектору. Альянс вже об’єднав 5 провідних компаній з метою розвитку GovTech-екосистеми України, зміцнення співпраці між державою і бізнесом та сприяння експорту українських рішень за кордон. Серед учасників GTA UA: AMEDIA, Kitsoft, MK-consulting, Prozori Solutions та Strimco. Офіс ефективного регулювання BRDO є стратегічним партнером Альянсу.
Верховна Рада ухвалила законопроєкт №12093, який звільняє військовослужбовців від адміністративної відповідальності за невчасне оновлення даних. Захисники, які через службу не змогли вчасно внести зміни до своїх облікових даних, більше не сплачуватимуть штраф.
Законопроєкт, розроблений за участі BRDO, вносить зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо добровільної сплати штрафу.
Для військовозобов’язаних громадян, які не оновили дані вчасно, запроваджується можливість сплатити штраф онлайн – у застосунку Резерв+, без бюрократії та черг у ТЦК.
Як працюватиме механізм?
Що варто знати?
Як і всі послуги у Резерв+, використання сервісу сплати штрафів є добровільним, і громадяни можуть вибирати зручний для себе спосіб сплати.
Офіс ефективного регулювання (BRDO) — незалежний аналітичний центр, який працює над покращенням бізнес-середовища в Україні. Ми впроваджуємо інноваційні підходи до регулювання, використовуючи дані та сучасні технології.
Наразі ми у пошуку Системного адміністратора (part-time), який буде підтримувати та вдосконалювати нашу IT-інфраструктуру.
Офіс ефективного регулювання BRDO у межах адвокації декриміналізації порнографії в Україні запустив Telegram-канал «301 Monitor» з моніторингом судових вироків за порнографію з використанням штучного інтелекту.
Канал автоматично відстежує нові вироки за ст. 301 ККУ і публікує короткі резюме, згенеровані за допомогою ШІ. Якщо у межах однієї справи фігурують інші статті ККУ разом зі ст. 301, така інформація також публікується в каналі.
«Регулярно з’являються нові вироки за порнографію, більшість з яких залишаються непоміченими. Ми створили канал «301 Monitor», щоби люди бачили не тільки статистику переслідувань за порно, а і конкретні випадки переслідувань, подекуди абсурдні. Ми використали технології ШІ в цьому каналі, і продовжимо розробляти нові інструменти в сфері державної політики з використанням ШІ», – прокоментував Ігор Самоходський, керівник сектору ICT BRDO.
Доступ до регулярно оновлюваної інформації про кримінальні переслідування за створення дорослої порнографії має привернути увагу громадськості до цієї проблеми. І досі, вже на четвертому році війни правоохоронні органи та суди продовжують витрачати ресурси на переслідування українців за інтимні фото і відео замість того, щоб спрямувати ці зусилля на боротьбу з реальними загрозами.
«Ми в Опендатаботі прагнемо, щоб відкриті дані відображали реальну та актуальну картину. Варто пам’ятати, що не всі вироки за ст. 301 пов’язані лише з Webcam чи OnlyFans, тому декриміналізацію цієї статті слід проводити зважено та фахово», – додав Олексій Іванкін, CEO Опендатабота – української компанії, що надає доступ до державних даних з основних публічних реєстрів для громадян та бізнесу.
Резюме вироків, створені за допомогою ШІ, загалом відповідають оригінальним текстам вироків, але можуть містити неточності. Тому для поширення інформації журналісти, активісти та всі зацікавлені у темі мають ознайомитися з повним текстом судового вироку.
Канал «301 Monitor» використовує інформацію з Єдиного державного реєстру судових рішень, оприлюднені Державною судовою адміністрацією у форматі відкритих даних. BRDO висловлює подяку сервісу пошуковика у судовому реєстрі «Бабуся» від Опендатабота за зручний доступ до оброблених даних.
***
BRDO разом з коаліцією громадських організацій виступають проти кримінального переслідування українців за виготовлення і збут порнографічних матеріалів. У листопаді 2024 року у парламенті зареєстровано законопроєкт №12191 щодо декриміналізації порнографії в Україні. Водночас BRDO підтримує відповідальність за виготовлення дитячого порно, розповсюдження матеріалів серед неповнолітніх, публічної демонстрації порнографії, торгівлі людьми та поширення дорослого контенту без згоди.
У межах проєкту «Порнобарометр» за 9 місяців 2024 року до українських судів надійшло 1104 обвинувальних актів, що на 75% більше за аналогічний період 2023 року.
За прогнозом BRDO декриміналізація порнографії може принести бюджету 509 млн грн податків. Для цього потрібно ухвалити законопроєкт №12191 та забезпечити співпрацю Державної податкової служби і Бюро економічної безпеки.
Цифровізація та автоматизація «паперових» процесів робить життя громадян значно простішим. Зникають людські фактори, потреба стояти у чергах та чекати тижнями, щоб отримати необхідну послугу.
Система єДозвіл стане однією з тих цифрових ланок, які якісно вплинуть на розвиток та утримання бізнесу в Україні, адже переведе обов’язкові етапи у цифровий простір, зробить їх зручнішими та людянішими.
Четайте детальніше в авторському матеріалі Ганни Башняк, керівниця сектору «Регуляторна політика» BRDO для НВ Бізнес.
Що таке єДозвіл?
Система єДозвіл — це Єдина державна електронна система дозвільних документів, яка спрощує процес отримання ліцензій та інших дозвільних документів для бізнесу. Вона зв’язана із порталом «Дія» – саме на ньому підприємці можуть подати заяви на отримання дозвільних документів в електронному форматі.
Основними перевагами єДозволу є автоматизація процесу подачі заяв та документів, зниження часу попередньої обробки заяв із кількох днів до секунд, а також інтеграція з іншими державними системами, що зменшує кількість необхідних документів.
Які послуги вже доступні?
Наразі в системі єДозвіл доступна послуга щодо реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці (декларація з охорони праці). єДозвіл дає змогу зареєструвати декларацію миттєво в автоматичному режимі – якщо вона заповнена правильно, процес займе кілька секунд.
Також доступна послуга отримання висновку про продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів.
До того ж, єДозвіл взаємодіє з інформаційно-комунікаційними системами держорганів – підприємцям не потрібно подавати документи, які вже містяться в цих системах, вони підтягнуться автоматично.
Загалом до вересня 2025 року планується оцифрувати 13 послуг, пов’язаних із ліцензіями на провадження:
Окрім цього, у планах розвитку системи єДозвіл – переведення в електронний формат отримання тих дозвільних документів, що мають найбільший попит у бізнесу, – зокрема ліцензії на експорт чи імпорт товарів.
Мета – забезпечити 100% електронну обробку заяв, скоротивши час обробки до кількох секунд, зокрема завдяки використанню штучного інтелекту.
Чим єДозвіл відрізняється від е-Підприємця?
єДозвіл – це електронна система, що уможливлює отримання публічних послуг в електронному форматі, тоді як е-Підприємець – це сервіс, який дає можливість за однією заявою отримати декілька публічних послуг, необхідних для початку ведення власної справи, серед яких реєстрація ФОП чи ТОВ, перехід на спрощену систему оподаткування, реєстрація РРО й інші.
Наразі можливість подання заяви про отримання однієї з послуг, яка надається системою єДозвіл, доступна в межах послуги е-Підприємець, а саме — реєстрація декларації з охорони праці. Якщо в межах послуги е-Підприємець обрати цю послугу, системи автоматично узгодять між собою всі дані.
Усі інші послуги, що вже надаються чи будуть надаватися через єДозвіл, можна отримати, вибравши відповідну послугу з переліку на порталі «Дія».
Як створювався і розробляється єДозвіл?
За лаштунками системи єДозвіл – багаторічна робота кількох команд, що працюють у постійній взаємодії.
Одна з них – це команда юристів, що створюють юридичне підґрунтя для функціонування системи. Зокрема, експерти Офісу ефективного регулювання BRDO у межах проєкту EU4Business: SME Policies and Institutions Support (SMEPIS), що реалізується Ecorys у консорціумі з GIZ, BRDO та Civitta за фінансової підтримки Європейського Союзу, долучалися до розробки і супроводу аж до прийняття нормативно-правових актів, які забезпечують функціонування системи еДозвіл: постанови КМУ № 795 від 5 липня 2024 року «Про реалізацію першого етапу експериментального проєкту щодо запровадження Єдиної державної електронної системи дозвільних документів» та змін до неї.
Інша ключова команда, що стоїть за розробкою єДозволу, — це технічні спеціалісти, які забезпечують роботу системи на всіх етапах її впровадження: від формування технічних вимог до розробки системи та кабінетів для користувачів з органів ліцензування та дозвільних органів для перегляду заяв, отриманих онлайн, внесення заяв отриманих в паперовій формі, обліку результатів розгляду та ведення ліцензійних справ, забезпечення необхідних інтеграцій і всієї цілісності елементів системи, яких не видно неозброєним оком. Розробка системи єДозвіл фінансується ЄС у межах проєкту EU4DigitalUA, що впроваджується FIIAPP.
Система єДозвіл реалізується у безпосередній співпраці з Міністерством економіки України, яке є її власником, і Міністерством цифрової трансформації.
У підсумку
Система єДозвіл — це важливий крок до цифрової трансформації України, який робить життя бізнесу легшим, зручнішим і прозорішим. Вона відкриває нові можливості для підприємців, скорочуючи час і ресурси, необхідні для отримання дозвільних документів, та усуваючи бюрократичні перепони. Співпраця експертів юридичних, технічних та аналітичних команд забезпечує сталий розвиток системи, яка стає взірцем сучасних технологічних рішень для державних послуг. єДозвіл — це не лише інструмент для бізнесу, а й доказ того, що цифровізація може бути ефективною відповіддю на виклики часу.