01.04.2021

Реформа ринку таксі

Мета реформи

Вивести ринок таксі з тіні, підвищити якість послуг, забезпечити належний рівень захисту пасажирів.

Механізм

Оновлення законодавства, зокрема запровадження патенту для водіїв замість ліцензування, обов’язкове страхування від нещасних випадків тощо.

Інструмент

Закон про легалізацію ринку таксі.

Реформою ринку таксі в Україні BRDO займається з 2018 року тоді, за результатами нашого дослідження, тіньовий ринок складав 96%. За даними Української таксомоторної асоціації, тінізація ринку таксі в Україні становить ще більше понад 99%. 

Щодня таксі в Україні перевозять близько 2 мільйонів пасажирів. Нерідко трапляються й ДТП, однак ці поїздки зазвичай не застраховані.

Що пропонується?

Законопроект, розроблений Мінінфраструктури спільно з експертами BRDO та Асоціацією відповідальних перевізників, передбачає прості і прозорі правила виходу на ринок: скасування ліцензування, але впровадження патенту, який можна придбати на рік або на місяць.

Вартість патенту на рік не перевищуватиме розмір встановленої мінімальної заробітної плати, а тому це не має стати фактором зростання вартості послуг, оскільки коштуватиме приблизно 500 грн на місяць. 

Водії матимуть вибір: працювати як ФОП або перевозити пасажирів на підставі патенту після внесення його в Реєстр перевізників на замовлення та таксі. Відомості реєстрів будуть відкритими та загальнодоступними, а доступ до них безоплатним. Включення до реєстрів за 5 днів після подачі заяви та пакету документів.

Безпека пасажирів

Наразі безпека пасажирів жодним чином не гарантована саме через відсутність механізму відповідальності водіїв. Законопроект передбачає дієві інструменти контролю за виконанням правил роботи на ринку. 

Перевезення пасажирів підлягатимуть обов’язковому особистому страхуванню від нещасних випадків на транспорті. Страхувальниками є автомобільні перевізники або провайдери інформаційних послуг.

Чому це потрібно Україні?

Обсяг ринку таксі понад 40 млрд грн на рік. При цьому, податки наразі сплачують не більше, ніж 1% працівників, що мають ліцензію на здійснення перевезень. У результаті реформи держбюджет має отримувати мінімум 800 млн грн щороку.

Необхідно оновити застаріле законодавство, яке не враховує зростання ролі ІТ, зокрема через мобільні додатки, у яких наразі здійснюється процес замовлення й оплати послуги.