Від розбалансованості регулювання на ринку газу програють усі: держава, бізнес і споживачі

Кінцева вартість газу для населення України за 2013-2016 рр. зросла в 4 рази. Втрати газу в українських розподільчих мережах в 4 рази вищі, ніж в країнах ЄС. Більше 50% ресурсу продається в неконкурентних умовах. За оцінкою Офісу ефективного регулювання BRDO, державне регулювання роздрібного ринку природного газу у 87% не досягає своїх цілей.

Положеннями Закону України «Про ринок природного газу» від 09.04.2015 р. було передбачено повномасштабне функціонування ринку до 2017 р. По факту, на сьогодні ринок природного газу досі не лібералізовано. Більш того, Постанова КМУ №187 від 22.03.2017, якою подовжено покладання спеціальних обов’язків на постачальників, фактично блокує створення конкурентного ринку газу, адже відрізає населення від можливості обирати постачальника послуг і закріплює монополію облгазів. За офіційними даними НКРЕКП, за минулий рік змінити постачальника вдалося 2 побутовим споживачам.

Проблематику регулювання галузі представники влади, бізнесу, громадськості та експертних кіл обговорювали 22 вересня під час Круглого столу «Лібералізація ринку поставок природного газу: виклики і можливості» в рамках Публічного діалогу #PROДіалог.

dsc_7414

«Кожен четвертий законодавчий акт на ринку обсягом 8 млрд дол. США є незаконним або неактуальним. У 87% держрегулювання в галузі не досягає своїх цілей. Яскравий приклад – Методика розрахунку витрат газу у період відсутності гарячого водопостачання, що не спирається на жодну законодавчу норму. Це те, з чим стикаються більшість містян влітку. Якщо вам відключили гарячу воду, а газовий лічильник у квартирі не встановлено, то вартість послуг автоматично збільшується в 1,5 рази», – відзначив Керівник сектору «Енергетика» BRDO Олексій Оржель, презентуючи результати системного перегляду якості регулювання роздрібного ринку природного газу на предмет ефективності, корупційних ризиків та доцільності.

На важливості ефективного регулювання газового сектору також наголосив Голова департаменту «Енергетика, транспорт та навколишнє середовище” Представництва ЄС в Україні Йоганнес Баур: «Дуже важливо, аби склад національного регулятора ротувався, аби орган був діючим та прозорим. Галузевий закон на ринку газу було прийнято в Україні ще в 2015 р., він цілком відповідає нормам Енергетичного пакету ЄС, але досі не впроваджений. Для розвитку галузі необхідно лібералізувати ринок і консолідувати просування реформи, щоб споживачі мали можливість обирати постачальника послуг».

dsc_7207

Окремим проблемним аспектом на ринку є також облік газорозподільчих мереж, більшість з яких досі не пройшли аудит. Тобто, наразі держава навіть не володіє повною інформацією про обсяги мереж та їхній стан в регіонах. За оцінкою експертів BRDO, для вирішення проблем ринку потрібні наступні міри:

  • Встановити прозорі ціни на газ, розширити «тарифне меню», монетизувати пільги та субсидії.
  • Ввести стимулюючі тарифи. Розмір абонплати при цьому має залежати від якості послуг, вартості приватизації та інвестованого капіталу.
  • Скасувати ліцензії для газорозподільчих та газопостачальних компаній через неефективність інструменту. Попри численні порушення, жодна ліцензія не анульована.
  • Відмовитися від спецрахунків, що спотворюють конкуренцію.
  • Полегшити приєднання до мереж.
  • Вдосконалити діяльність регулятора через встановлення цільових показників діяльності; затвердження методики розрахунку штрафів та застосування інших санкцій; надання повноважень у сфері технічного регулювання ринку газу.

dsc_7453

У заході взяли представники Міністерства енергетики й вугільної промисловості України, ВРУ, НАК «Нафтогаз України», Асоціації газового ринку України, Асоціації виробників і постачальників газового обладнання, Асоціації «Укртеплокомуненерго», бізнесових, експертних кіл і громадськості.

Результати обговорення з учасниками круглого столу будуть опрацьовані та ляжуть в основу формування законодавчих змін на ринку природного газу.