Закон про контроль за безпечністю харчової продукції запрацює лише за умови належного фінансування та напрацювання підзаконної бази

4 квітня 2018 року вступає в силу Закон України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин» №2042 від 18.05.2017. За оцінкою BRDO, його впровадження створює умови для функціонування системи дієвого контролю за безпечністю харчової продукції, проте ефективна реалізація Закону потребує значних фінансових ресурсів від держави, а також прийняття біля 30 підзаконних актів.

Закон запроваджує низку позитивних новел у галузі. Зокрема, повертає інструменти для якісного контролю за продукцією, що ввозиться на територію України, на лінію державного кордону. Так, визначаються вимоги до облаштування прикордонних інспекційних постів для безпосереднього контролю, відбору зразків та дослідження продукції кваліфікованим персоналом. Зараз такий контроль формально здійснюється співробітниками Митної служби, що елементарно не мають для цього технічної можливості.

Закон також вводить нові інструменти регулювання – загальний документ на ввезення та загальний ветеринарний документ на ввезення, які підтверджуватимуть проходження державного контролю оператором ринку.

Окрім того, норми Закону встановлюють ризик-орієнтований підхід до контролю у галузі та створюють більш сприятливі умови для сумлінного бізнесу. Так, державний контроль за впровадженням системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (HACCP) дозволить знизити витрати бізнесу на оснащення підприємств для виконання санітарних вимог.

Для забезпечення своєчасного контролю передбачається розширення кола осіб для здійснення окремих заходів держконтролю. Крім того, бізнес чітко розумітиме державні вимоги до себе. Законом передбачено, що Мінагрополітики має затвердити форми актів державного контролю, що застосовуються державними інспекторами/державними ветеринарними інспекторами під час контролю.

Наразі необхідно зосередити зусилля над вирішенням низки суттєвих проблем, що ставлять під загрозу ефективне впровадження документу. По-перше, передбачити фінансові інструменти для облаштування прикордонних інспекційних постів, належного матеріально-технічного забезпечення інспекторів тощо. По-друге, напрацювати необхідну нормативну базу для реалізації Закону. По-третє, передбачити гармонізацію галузевого законодавства відповідно до Регламенту ЄС 2017/625, що також визначає повноваження фітосанітарного контролю.