Новини
05.04.2023

Дерегуляція у сфері надрокористування – які інструменти держрегулювання скасовує новий закон № 2805

28 березня набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства у сфері користування надрами» від 01.12.2022 № 2805-IX. Цей закон створює нові правила у галузі надрокористування і фактично перезапускає галузь із метою розвитку і залучення інвестицій.

До цього закону регулювання у сфері надрокористування було складним, заплутаним і обтяжливим для бізнесу. Це не дозволяло галузі розвиватися, а Україні – забезпечувати потреби економіки власним видобутком корисних копалин. Так, у 2019 році із понад 9 тисяч родовищ корисних копалин, які мають промислове значення, розроблялися лише близько 35%.

Для того, щоб отримати спеціальний дозвіл для користування надрами, інвестору треба було підготувати десятки документів, отримувати недоцільні та обтяжливі погодження й дозвільні документи. 

Закон № 2805 виправляє цю ситуацію і створює прозору, зручну і зрозумілу систему користування надрами, зокрема завдяки скасуванню застарілих і неактуальних інструментів регулювання, серед яких:

  • необхідність отримувати погодження надання надр у користування в обласних, Київській та Севастопольській міських радах;
  • необхідність отримувати погодження надання надр у користування в сільських, селищних, міських, районних радах та радах об’єднаних територіальних громад;
  • необхідність отримання погодження Міндовкілля з надання надр у користування без аукціону;
  • необхідність погодження надання надр у користування для видобування підземних вод (крім мінеральних) і розробки родовищ торфу з Держпраці та Держпродспоживслужбою;
  • необхідність погодження проекту розробки родовища корисних копалин та переробки мінеральної сировини з Держгеонадра;
  • необхідність погодження з Держгеонадра плану розробки родовищ корисних копалин та переробки мінеральної сировини ;
  • необхідність отримання щорічного погодження плану розвитку гірничих робіт підприємства з Держпраці;
  • необхідність отримання Акту про надання гірничого відводу з метою розробки корисних копалин місцевого значення;
  • необхідність погодження питань про надання земельної ділянки під час проектування гірничодобувних об’єктів.

Низка цих регуляторних інструментів були розглянуті на засіданні МРГ з дерегуляції та рекомендовані до скасування – зокрема ті, що належать до сфери компетенції Міндовкілля. Під час ухвалення рішення враховувались критерії відповідності інструментів регулювання європейським та міжнародним зобов’язанням. 45% регуляторних інструментів зі сфери Міндовкілля пропонувалося скасувати, а ще 45% інструментів – ліцензій, дозволів, погоджень — осучаснити або оцифрувати.

МРГ з дерегуляції очолюють Перший віцепрем’єр-міністр – Міністр економіки України Юлія Свириденко та Віцепрем’єр-міністр – Міністр цифрової трансформації Михайло Федоров. У засіданнях також беруть представники провідних аналітичних центрів, зокрема Офісу ефективного регулювання BRDO.