Новини
24.05.2023

Стратегічне партнерство: чи зможе Україна стати європейським постачальником акумуляторних батарей для сталого зеленого переходу?

У попередній публікації ми розповіли про літій як один із важливих складових акумуляторів, а також про потенціал його видобування в Україні. 

А який потенціал виробництва батарей в Україні?

Трохи історії

З моменту набуття незалежності українська держава розуміла важливість і необхідність будівництва власних потужностей для розвитку промисловості.

Щоб уникнути залежності від імпорту акумуляторів та їх дефіциту, Уряд України ухвалив рішення щодо будівництва власних потужностей з виробництва цієї продукції. У 1992 році Кабмін затвердив розпорядження, відповідно до якого Мінекономіки мало виділити підприємствам-виробникам свинцево-кислотних акумуляторів сировину, матеріали й устаткування для виробництва акумуляторів. Оскільки на початку 1990-х дуже важливою була державна підтримка ринку, то з 1993 року Кабмін встановив щорічне 100-відсоткове державне замовлення на виготовлення акумуляторів із забезпеченням його основними видами сировини й матеріалів.

У 1993-1995 роках виробники свинцево-кислотних акумуляторів отримали право самостійно продавати до 30% акумуляторів від обсягу державного замовлення, зокрема й експортувати.

1996 року Уряд зменшив ставки ввізного мита на технологічне устаткування, запасні частини та матеріали, що поставляються акціонерному товариству закритого типу «Іста-центр» для впровадження і розвитку технології виробництва свинцево-кислотних акумуляторів замкненого циклу.

Наприкінці 90-х років в Україні почали з’являтися інші заводи, що виробляли акумулятори, використовуючи сучасне на той момент обладнання, і мали змогу конкурувати з недорогими імпортними аналогами. Відповідно, зі створенням окремого ринку акумуляторів постала потреба запровадження інструментів державної підтримки.

Що зараз

На сьогодні підприємства України виробляють широку лінійку акумуляторів для автомобілів, сільськогосподарської та спеціальної техніки. Вони значною мірою задовольняють внутрішній попит на автомобільні акумулятори. Окрім цього, українські акумулятори експортуються у низку країн, зокрема до ЄС.

Технологія, за допомогою якої в Україні виробляються свинцево-кислотні акумулятори, насправді є застарілою. Але завдяки зусиллям науково-дослідних установ і окремих підрозділів підприємств-виробників ця технологія вдосконалюється, що дозволяє українській продукції залишатися конкурентоспроможною на світових ринках.

Україна має шість основних підприємств-виробників акумуляторів у різних куточках нашої держави. Окрім цього, працює низка наукових інститутів і державних підприємств, що проводять дослідження у сфері акумуляторів. 

Розвивається й екосистема стартапів у цій сфері. Тим не менш, для подальшого розвитку і наукових досліджень у сфері акумуляторів, і стартапів Україні критично необхідні іноземні інвестиції.

Стратегічне партнерство

Враховуючи те, що ЄС імпортує 90% критичної сировини з неєвропейських країн, стратегічно важливим є розвиток власних потужностей з виробництва батарей, а також забезпечення цього виробництва сировинною базою. І Україна має що запропонувати для плідної співпраці з ЄС у цій сфері.

Експерти Проєкту ЄС «Новий кодекс України про надра» готують аналітичний огляд передових акумуляторних технології в Україні, у якому також дослідять зв’язки та потенційні ланцюжки створення вартості між потребами виробників акумуляторних батарей в ЄС та відповідними сировинними ресурсами в Україні. Щоб не пропустити публікацію дослідження і дізнатися, які підприємства і стартапи працюють над розвитком акумуляторного виробництва, стежте за інформаційними ресурсами Офісу ефективного регулювання BRDO або ж підпишіться на щомісячний дайджест.

 

Проєкт фінансується Європейським Союзом та впроваджується Консорціумом у складі експертів Projekt-Consult (Німеччина), MinPol (Австрія) та Офісу ефективного регулювання BRDO (Україна). Публікація відображає позицію Проєкту й необовʼязково збігається з позицією Європейської Комісії.