Цифровий безвіз із ЄС під загрозою – у парламенті зареєстрований контроверсійний законопроект

20-10-2021

Україна має реальну можливість отримати «цифровий безвіз» із ЄС – приєднатися до Єдиного цифрового ринку Європейського Союзу, що дозволить, зокрема, зняти бар’єри для електронної торгівлі. За словами Прем’єр-Міністра, інтеграція з ринком ЄС і використання його інструментів дасть можливість Україні отримати від 2,5 до 3,5 мільярдів доларів у товарах і до півмільярда вигод у послугах.

Головною умовою для інтеграції є реформа галузі електронних комунікацій і насамперед створення незалежного регулятора галузі.

Для досягнення цієї мети Комітет ВРУ з питань цифрової трансформації вніс на розгляд Верховної ради законопроект №6055 «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектру та поштового зв’язку України».

Цей законопроект мав би визначати засади створення незалежного регуляторного органу галузі. Натомість, він містить низку норм, що нівелюють незалежність регулятора і не відповідають Конституції України та зобов’язанням за Угодою про Асоціацію з ЄС.

Згідно із законопроектом, Президент України створює Експертну раду з питань цифровізації, що має вплив на призначення і звільнення членів регулятора. Це суперечить статті 106 Конституції України, у якій зазначено, що Президент не має повноважень, пов’язаних із підзвітністю регуляторного органу. Тобто члени регулятора не можуть призначатися і звільнятися Експертною радою, що утворена указом Президента і звітує йому.

Більше того, ця Експертна рада отримує повноваження надавати негативний висновок щодо роботи членів регулятора упродовж одного року. При цьому, чітких критеріїв для визнання роботи незадовільною не передбачається. Тобто члени регулятора можуть бути звільнені в залежності від волі Експертної ради. Відповідно, ні про яку політичну незалежність і незаангажованість регуляторного органу мови йти не може, що ставить під загрозу саму можливість інтеграції України до цифрового ринку ЄС.

До законопроекту є і низка інших зауважень. Зокрема:

  • Передбачені повноваження регулятора, що дозволяють йому запровадити обов’язкову реєстрацію абонентів (про ризики такої примусової реєстрації ми писали раніше).
  • Створюються умови для того, щоб зобов’язувати споживачів самостійно перевіряти легальність придбаних телефонів (експерти BRDO вже наголошували на неприпустимості такого перекладання відповідальності за порушення третіми особами вимог щодо законності ввезення мобільного обладнання на споживачів).

Законопроект 6055 має бути доопрацьований. Щодо цього BRDO звернувся до Комітету ВРУ з питань цифрової трансформації, Президента України, Мінцифри, Віце-прем’єр-міністра з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України, а також до Комітету ВРУ з питань інтеграції України до Європейського Союзу. Зі свого боку, експерти BRDO готові активно долучатися до роботи над законопроектом і вже підготували низку пропозицій щодо його доопрацювання.

Партнери